Byggahus.se

MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan

1. F
    Medlem · Stockholm · 1 851 inlägg

fiskbuggaren

Medlem
    Orolig vet jag inte men du har köpt olagliga bekämpningsmedel och sedan gjort alla fel vid applikationen. This is why we can’t have nice things, som de säger nuförtiden.

• Laddar…
  2. E
    Medlem · Skåne · 8 inlägg

enoch85

Medlem
    • Skåne
    • Villa, 2020-talet
    • Medlem sep 2021
    • 8 inlägg
    Tack, men det var inte det jag frågade. :)

3. lilytwig
    Medlem · Jönköping · 571 inlägg

lilytwig

Medlem
    Jag skulle också vara litet orolig, men du kan ändå inte göra något nu så det är bara att gilla läget. Själv så grävde jag upp en häck av ölandstok som jag trodde jag dödat. Kostade ett par tusen för nya plantor. Men i komposten växer jättefina tokar så jag tror faktiskt inte att de tog någon skada.

• Laddar…
  4. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 779 inlägg

nino

Renoverare
    Är väl helt fel tid för att spruta nu, ska väl vara vid tillväxt av ogräset.

Du lär nog se i vår / sommar hur det gick med thujorna, är nog omöjligt att svara på...

• Laddar…
  5. B
    Medlem · Stockholm · 753 inlägg

Bo Berglund

Medlem
    Du har använt 10x fel utspädning! Det skall vara 1% dvs till 5l vatten 1/2 dl DICOTEX (ungefär 3 matskedar).
    Sen är det ju frågan om över hur stor yta dessa 5 liter sprids. Det står på flaskan hur många ml Dicotex man skall ha per kvadratmeter gräsyta, bara att räkna på så vet du sedan.

Sen är det ju fel tid att behandla nu på hösten...
    Ogräset skall vara i stark tillväxt när man applicerar Dicotex, för medlet saboterar tillväxtsystemet och när den inte växer händer nog inte så mycket...
    Vänta till våren.

6. E

enoch85

Medlem
    • Skåne
    • Villa, 2020-talet
    • Medlem sep 2021
    • 8 inlägg
    Står dock att det funkar bra på hösten också, eller läser jag helt galet?

PDF till källa

7. lilytwig
    Medlem · Jönköping · 571 inlägg

lilytwig

Medlem
    Fungerar inte något vidare nu. Visst växer det fortfarande, men det är ingen stark tillväxt. Vänta hellre till senvåren då fungerar det bäst. Rätt hanterat så är det inget att oroa sig för, men vid fel metod eller tidpunkt så är det ett gift.

8. E

enoch85

Medlem
    • Skåne
    • Villa, 2020-talet
    • Medlem sep 2021
    • 8 inlägg
    Ok tack för input, allihopa.

Årets trädgårdstabbe mao.

Kan återkomma hur härdsmältan ser ut om nån månad.

9. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 779 inlägg

nino

Renoverare
    Fått bort det mesta, byn som äger dammen har anlitat en som ska gräva kanterna så förhoppningsvis så läggs massorna så jag får en fin gräsmatta ner mot vattnet

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210925_184412.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.