Byggahus.se

Vem bör lära sig något av hela affären?

• Installatören måste lära sig läsa

0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    4
  • Omröstningen stängd .
S
Hej alla kloka,

En kompis skulle hjälpa mig att installera en fjärrstyrd lampknapp från Nexa men han kunde inte jämka de skrivna instruktionerna med kopplingsschemat, och därför backade vi från att installera enheten tills vi fattar vad som pågår.

Själv kan jag mer eller mindre inget om el men kan faktiskt följa skrivna instruktioner. Jag blev dock lika konfys som han och fattade verkligen inte hur det var tänkt. För mig verkar det som att de skrivna instruktionerna säger en sak men det visuella kopplingsschemat säger motsatsen. Vad säger ni? Kan ni förklara hur det är tänkt, och allra helst förklara vad vi båda fattar fel i den skrivna instruktionen om det *är* så att kopplingsschemat stämmer?

Det hela gäller en Nexa MCMR-2000 som ska kopplas ihop med en Nexa WT-1 när allt är i ordning. Man kan hitta manualen för MCMR-2000 här och även se den springande punkten i mina urklipp från sagda manual som kommer nedan. Vill man kika på produktsidan och se att jag inte skojar så hittas den här: https://nexa.fra1.digitaloceanspace...mnexa/mcmr-2000/manualer/MCMR-2000_manual.pdf

Kopplingsschema för installation av Nexa MCMR-2000 med text som visar förvirring mellan L-N anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I korthet: Varför säger texten "Koppla L->L och N->N" medans kopplingsschemat säger det (väldigt sprak-vänliga?) N->L och L->N?

I och med att det här står i manualen som publiceras online antar jag att det stämmer, så vad tusan är det vi inte förstår?

Man har väl råkat rita fel i bilden? Koppla rätt enligt bokstäverna på anslutningsplinten.
Men eftersom det är växelspänning så spelar det ingen roll i praktiken om man kastar om fas och nolla...

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Den andra länken du har går till MCMR-2000 och den texten är bättre översatt till Svenska, men kopplingsschemat är fortfarande felaktigt. Det är ju ganska slarvigt.

INSTALLATION
Säkerställ att ledarna är spänningsfria genom att slå av strömmen i elcentralen.
Koppla fas till L, Nolla till N och last/tändtråd till L(pil), se även inkopplingsschema.

Även texten kunde varit lite längre, speciellt map de två N-terminalerna som sannolikt är förbundna med varandra. Det exempel som visas skulle jag säga är ovanligt. Vanligare är att man matar pucken med fas, nolla och tändtråd, medan nollan till lasten kopplas i en annan dosa. Det beror ju på var pucken placeras.

• Gilla
social_adekvans
  • Laddar…
S
Tack för förklaringen, och ursäkta sned-länkningen-- första länken gick till WH-1 som var tänkt som kontrollenhet.

Till slut kopplade vi som i beskrivningen och allt gick bra. Men vilket sätt att helt enkelt rita fel i en el-instruktion? Nåja, slutet gott allting gott.

• Gilla
S7200
  • Laddar…
S social_adekvans skrev:
Tack för förklaringen, och ursäkta sned-länkningen-- första länken gick till WH-1 som var tänkt som kontrollenhet.

Till slut kopplade vi som i beskrivningen och allt gick bra. Men vilket sätt att helt enkelt rita fel i en el-instruktion? Nåja, slutet gott allting gott.
Hej, Jag har köpt en likadan som du har och förstår själv inte manualen eller instruktionen. Min fråga är: Kopplade du in det enligt BILDEN/SCHEMAT eller enligt Texten som det står?

//Robban

B Bibbi91 skrev:
Hej, Jag har köpt en likadan som du har och förstår själv inte manualen eller instruktionen. Min fråga är: Kopplade du in det enligt BILDEN/SCHEMAT eller enligt Texten som det står?

//Robban

Text och bild i manualen är korrigerad.
Svensk text om elinstallation, instruktioner för att säkerställa spänningsfria ledare och kopplingsschema.

Elektriskt kopplingsschema, två ledningar, en brytare, en lampa, neutral och fas beteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.