Byggahus.se

Maxmått på golvläggning?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej på er!!!

Tänkte höra om någon här har nån uppfattning om hur stor yta trägolv man maximalt bör lägga. Jag menar ett trägolv rör sig ju med tiden och ju större yta, desto större spänning på träet tänker jag??!!!

Vill ju inte riskera att det blir en upphöjning i mitten på golvet efter några år. Tilläggas bör att jag tänkt ha trägolv i kök, matsal och vardagsrum som går i fil och jag vill ha sammanhängande golv utan några lister emellan.. Min byggare rekommenderade en golvlist mellan matsal och vardagsrum men jag vill helst inte göra så rent estetiskt. Vad tror ni???

2. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Längs med golvriktningen har vi som mest 6 meter golv. Tvärs emot golvriktnoingen har vi över 11 meter brett och det funkar. Vi har vare sig fått upphöjningar eller glipor i parketten.

3. A
    Medlem Nivå 4
    Vi har samma funderingar som du! Har pratat med lite olika golvläggare och fått höra lite olika svar. En sa att det inte är några problem att lägga stora ytor så länge man inte har någon öppning, (dörrhål) som är mindre än 1,8 m brett. Detta för att då kan golvet röra sig friare. En rekomenderade oss att prova och sa att det "värsta" som kan hända är att golvet reser sig och börjar knarra men då kan man såga upp en glipa och lägga list i efterhand så löser man det sa han.
    Vi vill väääldigt gärna ha ett helt golv så vi tänker prova och se. Är ju inte så mycket som kan hända...