285 läst · 4 svar
285 läst
4 svar
Maxlängd sekundärkabel LED-trafo
Har köpt en Vadsbo Zero 70.2 Alldimmertransformator och enligt installationsmanualen ska avstånd mellan trafo och lampa vara mellan 30 cm och 2 m. Vad är konsekvensen om det överstigs? Jag vill ha något längre kabel (~2.3m) i syfte att placera trafon bättre.

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 392 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 392 inlägg
På grund av ljusets begränsade fart kommer det ta en extra nanosekund från att du trycker på knappen tills det lyser.
Om det är resistansen som är problemet kan du kompensera genom att använda en grövre kabel eller i bättre material (silver istället för koppar).
Om det är resistansen som är problemet kan du kompensera genom att använda en grövre kabel eller i bättre material (silver istället för koppar).
Moderator
· Stockholm
· 54 068 inlägg
Det är risk att man inte tar det där med radiostörningar på allvar. Men en utrustning som stör mer än vad som är tillåtet kan ställa till stor skada.
På 80 talet jobbade jag med elektronikutveckling, ett annat projekt på firman skapade lite halvt medvetet en stor störning (väääldigt stark störning), efter ett tag kom det in klagomål från luftfartsverket för att flygplan under inflygning till Bromma tappade radiokontakten just när de passerade över oss.. Men det var som sagt en väldigt kraftig störning, dock på en frekvens som ligger väldigt långt ifrån flyradions kanaler.
Men med lite (rätt mycket) otur så kan man ställa till liknande och värre problem med mer normala, men otillåtna störningsnivåer.
På 80 talet jobbade jag med elektronikutveckling, ett annat projekt på firman skapade lite halvt medvetet en stor störning (väääldigt stark störning), efter ett tag kom det in klagomål från luftfartsverket för att flygplan under inflygning till Bromma tappade radiokontakten just när de passerade över oss.. Men det var som sagt en väldigt kraftig störning, dock på en frekvens som ligger väldigt långt ifrån flyradions kanaler.
Men med lite (rätt mycket) otur så kan man ställa till liknande och värre problem med mer normala, men otillåtna störningsnivåer.
Klicka här för att svara