Byggahus.se

Maxel downligt och infällnadsburkar

2k läst  4 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Bygger om köket som ligger på övervåning med vind rakt ovanför. Har valt downlights 12 V från Maxel modell Kardan, fyrkantiga med två spottar i varje "ram".

Tidigare var det vävtak som nu är borttaget och då finns det träpanel i taket och direkt ovanför denna isolering på vinden. Vi har för avsikt att sätta en tunn regel på träpanelen och sedan gipsskivor som innertak i köket.

Fråga 1:

Håltagning för spottarna är ca 189mm x 100mm. Skall detta hål vara lika stort även i träpanelen som är ovan gipsskivorna och skall i såfall infällnadsburkarna monteras ovan träpanelen på vindsidan

eller,

skall hålet i gipsskivan mäta enligt ovan och hålet i träpanelen vara nästan lika stort som infällnadsburken?

Fråga 2

Jag har köpt infällnadsburkar från vår lokala elhandlare som mäter 300x300x150(h) efter deras rekommendation.

Sedan har jag fått höra att jag kanske borde välja infällnadsburk från Maxel som är 500x230x150.

Kommer huset börja brinna om jag använder de burkar jag köpt och borde inte en elhandlare ha koll (Obs jag har inte köpt spottarna där)?

Jag har för avsikt att ha 2x20W per spottlight.

Tacksam för svar/synpunkter

2. H
    Medlem Nivå 2
    det ska stå i bruksanvisning till spottarna vilken storlek på burken man ska ha (inbyggnads djup) . Och dom anvisningarna ska man följa. Sen vilken lampa man använder spelar ingen roll. Burk storleken är tilltagen efter vilka lampor som passar i sockeln.

3. E
    Bannad Nivå 7
    jag rekomenderra dig att du vänder dig tillen elfirma som sätter in dina spottar
    dels för att det du får garnti samt de strår för att de t blir rätt
    sen är det många bränder som startat av just downlights
    de har olika mått på olika armaturer sen kan du byta hallampa från 30 till 50 utan bekymmer
    tills det blir för hett å det tar eld..........
    så jag skulle ta det högsta måttet
    det beror åxå på hur de tser ut ovanför lixom -isolering samt ventilation...

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt du skall ha den storlek som tillverkaren av spotarna föreskriver.

Elhandlare, bygghandlare etc har normalt absolut ingen koll på någonting överhuvudtaget.

Om spottarna inte är köpta hos handlaren så förstår jag inte riktigt hur han skulle kunna ha koll på vilka mått som gäller för just den spoten.

5. B
    Medlem Nivå 2
    Det är inte alltid så att burken är tilltagen efter vad man kan få in i sockeln, man bör se upp med bla cool beam och IRC lampor de blir betydligt varmare upptill än vad övriga blir.

På en del burkar och även armaturer står det t ex max50W (max 35w Cool beam).

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka