Byggahus.se

Maxa energibesparing med luft-luftvärmepump

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    En luft-luftvärmepump behöver regelbunden skötsel för att fungera effektivt. Så här gör du för att värmepumpen ska ge bästa möjliga energibesparing.

Du kan läsa artikeln här: Maxa luft-luftvärmepumpens energibesparing

2. F
    Medlem · Nivå 11
    "Använd en rengöringssprej avsedd för luftvärmepumpar"
    Är det nån som har erfarenheter av om denna spray fungerar eller om det bara handlar om att tjäna pengar? Var kan man köpa den?

3. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Fick en sådan spray gratis på någon mässa och ja den funkade bra men inte bättre än något annat.

4. T
    För att få ut så mycket som möjligt av din värmepump använd fläkten.
    Väldigt många har för lite effekt på fläkten och får då inte ut värmen.

5. C
    Medlem Nivå 2
    Varför rekommenderas inte att blåsa rent lamellerna med kompressor? Det är effektivt för mig. Då behövs ingen spray.

6. G
    Anonym
    Viktigt komma ihåg att känna efter om den ger bra värme som den ska,kan vara så att det behöver fyllas på gas i systemet.Det berättade min installatör när var här förra veckan , jag har flyttat min v pump det var då han berättade det. Pumpen gick ett dygn sedan kom han o kollade, allt var bra.

7. G
    Anonym

Har testat både spray för Luftvärmepump

Finns en sparay som kostar 129kr eller något testade den en gång har kört med spolarvätska sen funkar precis lika bra . Det är fettet i dammet som man måste lösa upp och det behövs hyfsat med vatten mängd för att skölja ur köpte en tryckspruta för ändamålet på 2 liter funkar perfekt och pumpen blir som ny

• Laddar…
  8. G
    Anonym

Kanske ska prcecisera lite

Ta bort konsolen . Fyll trycksprutan med spolarvötska ( jag kör med koncentrerad ) ca 1.5 liter pumpa upp trycket och blås på till allt fetthaltigt damm är borta ( lammellerna ska bli helt rena) Fyll sprutan med rent vatten spola ur ordentligt . Ska helst var avjoniserat vatten tror jag som tar bort statisk elektricitet

• Laddar…
  9. T
    Du får ej bort fett från lamellerna

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det kan väl vara lite vanskligt.
    Är det för hög fart på blåset kan lamellerna förstöras.

Precis som att du aldrig skall göra rent händerna med blåsmunstycket.
    Vid minsta lilla sår/spricka kan man blåsa loss överhuden. Aj som :(

11. B
    Medlem Nivå 6
    Låter ont, inte hänt mig och det värre är att luft kan komma in blodet (det är ännu värre :))

12. Ö
    Medlem Nivå 9
    Jag rengör lamellpaketet på min pump med vatten och diskmedel i en blomspruta och det funkar galant. Varför man skulle ha avhärdat vatten förstår jag inte. Man märker faktiskt en viss skillnad efter rengöringen.

13. S
    Medlem Nivå 8
    Redigerat 30 jan 2017 21:15
  14. P
    Medlem Nivå 5
    för vanligt vatten är inte alltid rent nog, ta disken som exempel, är det en vattendroppe på besticken så blir det en liten fläck när den torkat. Ta då lamellerna istället, då får du en mindre beläggning som i teorin hindrar värmeutbytet.
    Hur mycket det i praktiken påverkar COP har jag ingen aning om. men om man i vanliga fall inte har problem med kalkfläckar då är det nog ingen större fara med vanligt kranvatten

15. P
    Medlem Nivå 5
    första gången min Samsung pump indikerade "check filter" då såg jag inte ett enda dammkorn.
    kollar filtret en gång per år nu istället vilket verkar vara mer lagom