Byggahus.se

Max ström i schukouttag

1. C
    Medlem · Skåne · 154 inlägg

christoffer09

Medlem
    Hej,

schukouttag brukar vara märkta med 16A, gäller det för Sverige också? Eller bara utomlands?

Är det OK att sätta ett shuckouttag med 2,5mm2 tråd och 16A säkring eller måste det vara ett blått 16A CEE don?

Går det bra att köra 16A länge genom ett schuko?

Det är väl bättre att sätta ett dubbelt schukouttag istället för ett enkeluttag+förgrening om jag vill köra 2 laster på tillsammans 3-3,5kW? Jag har en byggcentral som har 4 st schukouttag som är säkrade med 2 st 16A säkringar, jag vill kunna använda alla 3 faser till enfasuttag och funderar på att koppla om så att det blir 1 säkring till 1 uttag, men funderar på hur bra det blir...

/C

2. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 7 901 inlägg

Patrik_Hed

Medlem
    Det är tillåtet, men om du vet att du kommer köra 16 A länge så rekommenderar jag ett blått enfas CEE-don.

//Patrik

3. C

christoffer09

Medlem
    Nått sånt misstänkte jag också... Har man nått verktyg eller så funkar det säkert, men om man ska ha flera värmefläktar eller liknande igång länge så är det kanske inte så bra.

4. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Värmefläktar skall du absolut koppla med CEE-don, det är många bränder som startat med glappande Schuko.

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 965 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det är flera som sagt att schuko brinner upp med tiden om det belastas med närmare 16 A, trots att de är märka med 16 A.
    Vet dock inte om det gäller allmänt eller om erkända fabrikat håller bättre.

6. E
    Medlem · jämtland · 20 269 inlägg

elmont

Medlem
    Det gäller allmänt, även tex CEE 416 med betydligt större och "bättre" kontaktytor tar stryk om dom belastas med 16 A kontinuerligt. Det vittnar alla sönderbrända CEE uttag på alla byggen om.

7. P
    Medlem · 1 559 inlägg

petersv

Medlem
    Största åldrandet är nog ändå när någon drar ur stickproppen med full last. Det åldrar kontakterna enormt. CEE-uttagen har lite mer marginal, men även där är det dåligt.

8. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Även vid 10A händer det att Schuko ställer till med bränder.

Värmeelement och andra förbrukare som står på kontinuerligt bör om möjligt anslutas fast.

Hade fö en 1200 W bilfläkt gåendes i ett rum som hustrun målade häromdagen, efter en timme var stickproppen obehagligt varm. Håll ögonen på era kontaktdon!

9. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 022 inlägg

snuttjulle

Medlem
    En snabb sammafattning som gärna någon behörig för säga bu eller bä om.
    Bara för att ett uttag är godkänt för typ 16A så innebär det inte att det klarar av den lasten längre tider eller är lämpligt att planera för detta. Men det är helt godkänt att sätta många uttag på samma säkring för att planerna är att totala strömmen i alla uttag blir 16A och då slippa dra fram flera faser/kablar.

10. A
    Medlem · Jönköping · 225 inlägg

acrophobic

Medlem
    Kan inte dåliga helgjutna kontakter där det internt är dålig kontakt mellan ledare och stift vara en minst lika trolig orsak till varmgång som glapp mellan uttag och kontakt. Schuko f.ö. känns som ett ganska dåligt konstruerat don med tanke på den ändå ganska ringa ström det klarar i förhållande till sin storlek. Varför inte använda koppar i kontaktelementen istället för mässing eller vad det är nu. Finns ju betydligt mindre kontaktdon (i andra sammanhang) som klarar högre strömmar. Men t.ex. de nyare mindre motorvärmarkontakterna ska ju, trots att de är mycket mindre, klara vad stickproppen i andra änden gör.

11. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem
    Finns det över huvud taget några bevis för att kontaktdon (CEE eller Schuko) verkligen skadas av att kontinuerligt köra max ström om alla ledare håller korrekt area och är ordentligt fastdragna?

Jag har sett en del brända kontakter och förutom skador av att man kopplat i/ur med max last så verkar det alltid bero på dåligt dragna skruvar och/eller för klena ledare... Jag som inte jobbar med el ser dock inte så jättemycket sånthär... Det var dock inte så länge sen jag fick klippa bort en bit sladd och byta stickpropp på en gammal ojordad skarvvinda som var tillverkad på den tiden man idiotiskt förtennade ledarna före skruvning, varpå det glappat och bakeliten runt stiftet samt kabeln var rejält bränd. (Förresten, hur länge sen är det man förtennade ledarna, hade 4mm-stift och hade platt lampsladd där båda innerledarna var vita istället för svart+blå eller brun+blå? Tekniska museet kanske är sugna på min sladdvinda... :cool: )...

12. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem
    Det verkar som om dumstrutarna var restnoterade när nån i tidernas begynnelse kom på idén att göra sånadär byggcentraler med två enfasbrytare och fyra schukouttag....

Och jag håller med andra svar, det är bättre med dubbelt uttag. Det är rätt ovanligt med 2.5mm2-grenkablar...

13. C

christoffer09

Medlem
    Varför överhuvudtaget sätta 4 schuko 2 säkringar? varför inte 6 uttag 3 säkringar?
    Finns det någon anledning till att man bara vill belasta 2 faser med enfaslaster?

14. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    En variant kan vara att ha ett dubbeltuttag till 16 A säkring och och dom två enkla på på varsin 13 A säking.

15. E
    Medlem · jämtland · 20 269 inlägg

elmont

Medlem
    "Normalt" belastas ett schukouttag inte ens med 10 A och än ovanligare är det med en belastning på 16 A. Och när man bygger en "anläggning" bygger man för "normal" användning och inte för en extrem användning. Dom få gånger man behöver "onormala" laster löser man det i fall till fall.
    Och jag ser rätt ofta vanliga schukouttag som skadats av för hög belastning även vid belastningar under 10 A, orsakerna varierar men en orsak är dom små/dåliga kontaktytorna. Att jag ser rätt många beror naturligtvis på att jag blir "kallad" när felet uppstått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.