5 925 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
Max antal dubbeluttag på 16A säkring
Som rubriken lyder: vad är er åsikt gällande det absoluta maxantalet dubbeluttag i en övre våning bestående av två rum separerade av vägg med skjutdörr (halvt öppen planlösning) per säkring.
De två rummen har fyra dubbeluttag vardera och ligger för närvarande på endast en 16A säkring. De flesta uttagen kommer att stå oanvända eller användas för golvbelysning och finns mest för extra tillgänglighet. Endast ett är tänkt för nämnvärd belastning och då för ett kontorsbord (dator, printer, etc.) Låter det rimligt att samtliga uttag ligger på endast en 16A-säkring eller finns det skäl att be en elektriker fördela uttagen på t.e.x ytterligare en säkring?
Edit: Effektmässigt har jag beräknat att en 16A räcker till för ändamålet och jag undrar mest vad det finns faror och risker i att ha så många uttag på en säkring.
Tacksam för svar!
De två rummen har fyra dubbeluttag vardera och ligger för närvarande på endast en 16A säkring. De flesta uttagen kommer att stå oanvända eller användas för golvbelysning och finns mest för extra tillgänglighet. Endast ett är tänkt för nämnvärd belastning och då för ett kontorsbord (dator, printer, etc.) Låter det rimligt att samtliga uttag ligger på endast en 16A-säkring eller finns det skäl att be en elektriker fördela uttagen på t.e.x ytterligare en säkring?
Edit: Effektmässigt har jag beräknat att en 16A räcker till för ändamålet och jag undrar mest vad det finns faror och risker i att ha så många uttag på en säkring.
Tacksam för svar!
Redigerat:
Vi har alla uttag i fyra sovrum på en 10A-säkring (60-talshus). Jag ser ingen anledning att dela upp det du har på fler säkringar. Datorer, laddare, LED-lampor som används idag drar ju nästan ingenting. Det är först om det skulle vara aktuellt att koppla in värmefläktar eller element som som används mer eller mindre permanent som det kunde vara aktuellt att ändra. Men i så fall är det bättre att dra fram en egen grupp för fast installation för det.
Att köra Schuko-uttag på 16A går men är inte att rekommendera då en långvarig hög belastning kan ge varmgång.
Vill du köra såpass hög effekt att det krävs 16A bör du dela upp den på två grupper om 10A istället.
Är uttagen kopplade med 2.5 mm2 kabel ? Är det 1.5 mm2 kabel får du bara säkra av med 10A.
Vill du köra såpass hög effekt att det krävs 16A bör du dela upp den på två grupper om 10A istället.
Är uttagen kopplade med 2.5 mm2 kabel ? Är det 1.5 mm2 kabel får du bara säkra av med 10A.
Det är en godkänd lösning med 16 a säkring till vägguttag. Det verkar vara en en budgetlösning. Det normala hade varit två grupper avsäkrade med varsin 10 a säkring.
Är kabeldimensionen korrekt för 16 a säkring ? Det bör vara 2.5 mm2 i normalfallet.
Det finns ett par invändningar som man kan ha ( inget regelvidrigt). 1 en stor del av huset mörklägga vid ett fel eller överbelastning. 2 ett arbete i gruppen släcker ner mycket.
3 . Tunna anslutningssladdar till prydnadslampor föregås av en onödigt stor säkring.
Är kabeldimensionen korrekt för 16 a säkring ? Det bör vara 2.5 mm2 i normalfallet.
Det finns ett par invändningar som man kan ha ( inget regelvidrigt). 1 en stor del av huset mörklägga vid ett fel eller överbelastning. 2 ett arbete i gruppen släcker ner mycket.
3 . Tunna anslutningssladdar till prydnadslampor föregås av en onödigt stor säkring.
Moderator
· Stockholm
· 52 719 inlägg
Som sagt, du borde nog bara ha 10A. Det finns inga regler om max antal uttag/lampor osv på en grupp. Men det finns en äldre tumregel om ca 10 "saker" på en säkring (10A), blandat lampor och "allmänuttag". Den tumreglen gäller då givetvis inte om man förväntar sig hög förbrukning på några av uttagen, ex. i ett kök, där det kan vara bra att ha minst två gärna 3 olika grupper till allmänuttag.
Ditt kontor med dator är ingen storförbrukare såvida du inte tänker ha inhysa "serverhallen" för pirate bay eller liknande.
Ditt kontor med dator är ingen storförbrukare såvida du inte tänker ha inhysa "serverhallen" för pirate bay eller liknande.
Moderator
· Stockholm
· 52 719 inlägg
I nyare sammanhang kan man säkert skruva upp den rekommendationen rätt mycket. Dels har vi numera oftast fler vägguttag i ett rum som inte används, dels drar moderna lampor ca 10% jämfört med äldre glöd och halogenlampor, dels drar nästan alla prylar vi har i ett hem avsevärt mindre el nu är för 10 år sedan.
En modern plattTV drar försumbart med el jämfört med en gammal tjockTV osv.
En modern plattTV drar försumbart med el jämfört med en gammal tjockTV osv.
Tack för svar!
Kabeldimensionerna är korrekta, dvs 2.5mm2. Kan tilläggas att takbelysningen ligger på en skild 10A säkring. Det kommer knappast vara frågan om någon långvarig eller regelbunden högbelastning, men det känns ändå som att en enskild 10A-säkring inte vore tillräckligt vid enstaka tillfällen då alla prylar är igång plus dammsugare etc.(som svar till er som råder att säkra med 10A). Det står alltså vid valet att säkra med två st. 10A eller låta det vara kvar som det är. Eftersom kabeldimensionerna är korrekta och det verkar i övrigt vara OK, så är det kanske lika bra att låta det stå orört som det är.
Fyll gärna på om ni har något att inflika! t.e.x. om varför det trots allt vore värt mödan att säkra med 2st 10A
Kabeldimensionerna är korrekta, dvs 2.5mm2. Kan tilläggas att takbelysningen ligger på en skild 10A säkring. Det kommer knappast vara frågan om någon långvarig eller regelbunden högbelastning, men det känns ändå som att en enskild 10A-säkring inte vore tillräckligt vid enstaka tillfällen då alla prylar är igång plus dammsugare etc.(som svar till er som råder att säkra med 10A). Det står alltså vid valet att säkra med två st. 10A eller låta det vara kvar som det är. Eftersom kabeldimensionerna är korrekta och det verkar i övrigt vara OK, så är det kanske lika bra att låta det stå orört som det är.
Fyll gärna på om ni har något att inflika! t.e.x. om varför det trots allt vore värt mödan att säkra med 2st 10A
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 621 inlägg
En säkring på två rum är ju inte i underkant - du skulle kunna lägga till två rum. Är det dessutom en 16 A säkring så är marginalen än större.
Visserligen så skulle 2x10 A rekommenderas, men jag ser jag inga skäl till att du skulle behöva göra om någonting här om det redan är utfört.
Visserligen så skulle 2x10 A rekommenderas, men jag ser jag inga skäl till att du skulle behöva göra om någonting här om det redan är utfört.