Byggahus.se

Måttsättning i skiss, sektioner om 1200 mm

1. R
    Medlem · 1 inlägg

ricotico

Medlem
    Jag skissar på ett uterum och vill göra ritningen så effektiv och praktisk som möjligt.

Bredden på rummet är givet utifrån vår fasad (som är 7000 mm). Djupet är flexibelt och jag vet att man ofta pratar om sektioner om 1200 mm då mycket material och normer är anpassat till detta.
    Men hur ritar jag i praktiken?

Måttet är ju ett c/c mått från mitten av en stolpe till nästa. Men det bör (?) väl vara avhängt på vilken dimension av stolpar som används för ett glasparti som ska täcka en dubbel sektion blir ju olika bred om det är 70-stolpar eller 90-stolpar som används. Går det att förstå hur jag tänker?

Samt att resterande del av ytterstolparna (ex 45 mm mot innervägg vid 70-stolpe) och överhäng/takfot också måste tas med i beräkningen för den totala längden av takkonstruktionen. Hur gör man "vanligen" när man planerar ett djup efter bästa möjliga anpassning till 1200-standarden?

Jag bifogar bild som exempel, där totaldjupet från innervägg till foder är 3810, men det är taget utifrån en skiss från Willab där de har fasta alternativ för djupet på sina stommar.

mvh Rikke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.