Hej gott folk,

jag ska byta ett par fönster akut men eventuellt byter jag hela kåken.
Från att ha tänkt köpa Trä-Alu så är jag i det närmaste inne på ett gediget PVC-fönster, gärna med Veka Alphaline 90 profiler.

Sedan tidigare har jag fått mina fönster uppmätta av Mockfjärds "Fönstermästare" (de måtten var 1170x1370mm, breddxhöjd).

Nu har jag tagit bort foder och mätt själv:
Fönstrets karmmått är 1220x1420mm (!) och uttaget i väggen är 1340x1440 PÅ INSIDAN.

Fönstret, som är ett fult 60-tals panoramafönster och öppnas inåt, verkar isatt från insidan för på UTSIDAN är uttaget i YTTERVÄGGEN ca. 1160x1400mm. Alltså ligger karmen dikt an mot en putsad kant ( ca. 60mm tjock) på utsidan. Hoppas nu förstår vad jag menar. Det skulle bli ett smärre elände att behöva riva denna kant...

Nu är jag osäker vilket mått jag ska beställa PVC-fönstret i...

Kan jag montera det nya fönstret på samma sätt som den gamla tror ni?
Hur skulle ni göra?

Om jag går på det gamla fönstrets karmmått är det ganska exakt 1 cm tillgodo för drevning/skum, jag funderar på att ta till ytterliggare 1 cm. Vad säger ni?

Detta är ett smärre kritiskt läge, så alla goda råd är guld värda!

Tack på förhand!

Myrrdin skrev:
Fönstrets karmmått är 1220x1420mm (!) och uttaget i väggen är 1340x1440 PÅ INSIDAN.
Har du skrivit fel här? Är öppningen verkligen 12 cm högre än fönstret?

Myrrdin skrev:
Om jag går på det gamla fönstrets karmmått är det ganska exakt 1 cm tillgodo för drevning/skum, jag funderar på att ta till ytterliggare 1 cm. Vad säger ni?
Man brukar ange att öppningen ska vara 10-15 mm större än fönstret runt om, alltså totalt 20-30mm.

Måtten som mockfjärd tog kan du troligen glömma. Om du läser i trådar här så brukar de aldrig mäta rätt.

Såklart skrev jag fel! :confused:

Rätt höjdmått på insidans hål i väggen är 1240mm, alltså 10mm tillgodo på var sida om karmen.

Jag tänker mest på hur det blir att sätta pvc-fönstret dikt an mot utsidans murade kant.

Karmens djup är annars exakt som Vekas Alphaline, 90mm.

Jag håller med föregående talare...10-15 mm runt om karmen. Köper du Veka-fönstren från Polen eller från kronfönster?

Jag och blakkdukk letar febrilt efter en bra leverantör!
Kronfönster vill har mer än 4000 kr per fönster, så det finns nog en slant att spara...

Okay... Själv har jag lagt om mina tankar från Drutex till Veka alphaline 90+. Jag har än så länge bara fått in en offert på fönstren och montage men jag räknar med att få in ett par denna vecka. Det vore ju kalas att kunna samköra en leverans.
Jag ska ringa till firman jag fick offerten i från i morgon efter jobbet. Dom verkar vara stora och väldigt seriösa.
Handlar det enbart om leverans för eran del eller har ni även funderat på montage?

Vore inte så dumt att dela på frakten!
Vi kan väl hålla kontakt och jämföra priser.

Jag får hjälp med monteringen så det blir utan montage för min del.

Ok...Absolut.

Myrrdin skrev:
Jag tänker mest på hur det blir att sätta pvc-fönstret dikt an mot utsidans murade kant.
Montera fönstret 5-10 mm från den putsade kanten och lägg en mjukfog i efterhand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.