Hej! Ska lägga heltäckningsmatta i källaren, se bilder. Jag är lagom händig men inget proffs. Det är lite vinklar, som oroar mig.
-Tror ni man måste kapa mattan för att få in den i alla vinklar, dvs skarva?
- Ni som ev gjort liknande, var det väldigt svårt eller klarar gemene man det med lite tålamod och tid?

Tacksam för all input! Med vänlig hälsning Erik

• Opreparerat källargolv med verktyg inför läggning av heltäckningsmatta, med trappa och sneda vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappsteg i trä och ojämnt golv redo för heltäckningsmatta, med verktyg i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står inför samma utmaning.
Ser för mig att det är görbart, men kräver god planering och noggrannhet.

Min tanke är att göra en mall av grov golvskyddspapp som jag kan klippa i hur jag vill och passa in i alla hörn och vinklar.
Sedan överföra denna till mattan och börja skära.
Vill ha mattan i ett stycke.

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
De gånger jag lagt heltäckningsmatta så har jag utgått från en eller två rak(a) vägg(ar).
Vid skärning har jag använt en bred spackelspade för att pressa mot vägg eller dyl.
Sedan använt en vass mattkniv. Ej brytbladskniv.
Vid precisionsskärning så sätter jag alltid dit ett nytt blad.

Ska tilläggas att jag lagt mattor med längre lugg. Tänk sovrum.

• Gilla
Bo arnold och 1 till
  • Laddar…
D Don_Simon skrev:

Min tanke är att göra en mall av grov golvskyddspapp som jag kan klippa i hur jag vill och passa in i alla hörn och vinklar.
Precis så tänkte jag också. Göra en mall och klippa ut mattan efter mallen. Någon som testat detta? Mattan är ju ganska mkt tjockare än pappen, men det borde väl inte påverka så mkt?

Jag tänkte att man ritar av mallen på mattans undersida. (Med väldigt stor koll på spegelvändningen) och sedan använder tex vattenpasset och skär mot. Linje efter linje. Inget jag hunnit pröva praktiskt ännu, men känns görbart i mitt huvud.

D Don_Simon skrev:
Jag tänkte att man ritar av mallen på mattans undersida. (Med väldigt stor koll på spegelvändningen) och sedan använder tex vattenpasset och skär mot. Linje efter linje. Inget jag hunnit pröva praktiskt ännu, men känns görbart i mitt huvud.
Rapportera gärna när du testat! Så gör jag det samma, vi får se vem som hinner först.

• Gilla
Don_Simon
  • Laddar…
Jag är ganska nära på att börja.
Ska ligga i korridoren i källaren nedanför källartrappen. Ca 4,5m.
Inte en rät vinkel utgår jag ifrån.
Säkert inte såååå krångligt, men jag vill inte behöva komma upp till frugan och förklara att vi behöver köpa en ny (dyr!) matta.

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
D Don_Simon skrev:

Exakt så här gjorde jag när jag la in matta i makens mancave. Det rummet var visserligen rektangulärt, men såklart lite skevt. Funkade väldigt bra! Trots att jag hade en mall klippte jag ut mattan med lite marginal så det blir lite finlir på slutet ändå men det funkade överlag bra!

• Gilla
Anonymiserad 746998
  • Laddar…
D Don_Simon skrev:
Detta. En skräckhistoria min mamma fortfarande berättar är när hon för ca 30 år sen skulle överraska min pappa och klippa till den nya (dyra) mattan till badrummet och INTE hade koll på spegelvändningen. Hon berättar fortfarande med fasa den ut ur kroppen-upplevelse hon fick när hon insåg vad hon gjort. :crysmile:

• Gilla
erik_m_a och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Detta. En skräckhistoria min mamma fortfarande berättar är när hon för ca 30 år sen skulle överraska min pappa och klippa till den nya (dyra) mattan till badrummet och INTE hade koll på spegelvändningen. Hon berättar fortfarande med fasa den ut ur kroppen-upplevelse hon fick när hon insåg vad hon gjort. :crysmile:
Känner till den känslan......

• Gilla
  • Ledsen
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.