Byggahus.se

"Mattförkromad" = rostfri?

1. Byggare_Anders
    Medlem Nivå 3
    Om en vvs-artikel anges vara "massförkromad", betyder det att den är rostfri (så länge t ex inte ytskiktet skadas genom hård mekanisk åverkan)?

Det gäller artikel RSK 742412204 (kan googlas). En tappventil som jag tror är avsedd för utomhusbruk och/eller i motsvarande utrymmen t ex utanpå/i garage eller redskapsbod.

Om man monterar denna artikel på utsida fasad av en byggnad, så bör man väl kunna räkna med att den håller ett tag? Eller vad är det annars för material som gäller på vvs-artiklar för utomhusbruk om inte förkromade produkter? Galvade, rostfria, syrafasta...?

En amatör som frågar men som vill ha rätt svar, som ni märker.

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Prova skriva rätt RSK så får du nog mer hjälp! Det du skrev var ett VVS nummer (danskt)

Personligen skulle jag nog hellre satsa mina pengar på en tappventil från Trio eller varför inte mora eller mattson?!

Men ytan på den ventilen du nämnt ska normalt klara av utomhusbruk!

Redigerat 30 maj 2011 18:19
  3. Byggare_Anders
    Medlem Nivå 3
    Hej Krilleman!

Jo det har du rätt i, att skriver man korrekta produktreferenser så går det lättare. Vilken tur att jag då samtidigt också tillade att man kunde googla på detta, för den allra första träffen som kommer upp då med bild och allt är ju just produkten som jag hade frågor om. Det klarade ju du jättefint - bravo!

Men ursprungliga inlägget handlade ju mest om principfrågor kring material, inomhus- respktive utomhusbruk o s v, och där är ju både VVS-nummer och RSK-nummer ganska irrelevanta oavsett.

Tittade lite på de i Sverige vanligast förekommande artiklarna. Dessa är säkert mycket proffsiga och funktionella produkter, men det där ständigt återkommande plasthandtaget (ibland med en blå prick i mitten på vridkranen) ger smak av HSB-bygge och 70-talsdesign. Inte ett dyft tycks har hänt på den fronten när det gäller svensk design på tappkranar de senaste 30 åren.

Jag söker metall, bara metall, inget annat än metall, i synnerhet inte råfula plastvridkranar med blå prick i mitten som bara skriker ut "socialdemokraiskt folkhemsbygge".

Nix sa räven, inte plastkran för mig. Därav det danska alternativet i detta fall.

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Då skulle jag hellre montera en kultappventil... Metall, bara metall och mycket lättare att manövrera än din danska!

5. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Men det är ju en blå prick, inte röd? ;)

• Laddar…
  6. Huvudbrytaren
    Medlem · Nivå 8
    Grejen med den mattförkromade kranen (som säkert är av mässing under kromet) är att den och dess innehåll fryser om den är monterad utanpå en husfasad. En "vattenutkastare" typ Gustavsberg 4315524 är frostsäker på ett helt annat sätt då ventilhuset med inkommande vattenledning finns innanför väggisoleringen.

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Ja, men han frågade ju om en tappventil, inte kan man antaga att den är frostsäker???

Håller med, utkastare är bättre på fasad! Slipper allt bekymmer med att "vintersäkra" rör och ventil...

8. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Vart tog Anders vägen?! :wow: