Medlem
· Västerbotten
· 895 inlägg
Min bror och hans tjej var inne på att bygga nytt och hade kommit så långt att ritningar skulle skickas in. De gillade min köksö så de ritade in samma lösning i deras kök. Det tog tvärstopp hos kommunen på grund av att det inte fanns någon diskho i köksön och det var inte ens lönt att diskutera för ett nybygge.
En utslagsvask kan vara praktiskt på en köksö, men är definitivt inget måste.S Squall Leonhart skrev:Min bror och hans tjej var inne på att bygga nytt och hade kommit så långt att ritningar skulle skickas in. De gillade min köksö så de ritade in samma lösning i deras kök. Det tog tvärstopp hos kommunen på grund av att det inte fanns någon diskho i köksön och det var inte ens lönt att diskutera för ett nybygge.
De där rekommendationerna var verkligen bra. Nyproduktioner har ibland direkt korkade lösningar.
Att skylla på att det skulle bli någon form av tråkig likriktning är bara löjligt. Jag tror inte att någon klagar över att vi i våra bilar har pedaler och ratt på samma ställe.
En tokighet man ser alltför ofta, är att man har spis och diskho på olika bänkar, mitt emot varandra, så att man måste vrida sig runt med den fyllda grytan över golvet.
Spis i en köksö är inte heller så smart med tanke på stänk. Det blir dessutom en dyrare och sämre fläktinstallation.
Att skylla på att det skulle bli någon form av tråkig likriktning är bara löjligt. Jag tror inte att någon klagar över att vi i våra bilar har pedaler och ratt på samma ställe.
En tokighet man ser alltför ofta, är att man har spis och diskho på olika bänkar, mitt emot varandra, så att man måste vrida sig runt med den fyllda grytan över golvet.
Spis i en köksö är inte heller så smart med tanke på stänk. Det blir dessutom en dyrare och sämre fläktinstallation.
Medlem
· Västerbotten
· 895 inlägg
Å andra sidan ska ju folk ha en öppen planlösning idag med kök, matsal, vardagsrum, toalett och garage inom samma rum, så den varma maten ska nu transporteras genom halva bostaden för varje måltid. Att flytta en kastrull med 3 kg pasta och vatten 120 cm känndes ganska enkelt då.
Stora lantkök där man har gott om plats och äter där maten tillagas har jag inte sett i någon bostad som tillverkats efter Hedenhös tid. Idag tillagas maten i ett utrymme och flyttas till ett annat, så spisens placering känns som minsta problemet då.
Stora lantkök där man har gott om plats och äter där maten tillagas har jag inte sett i någon bostad som tillverkats efter Hedenhös tid. Idag tillagas maten i ett utrymme och flyttas till ett annat, så spisens placering känns som minsta problemet då.
Var in på IKEA å fick ett kök ritat.S Squall Leonhart skrev:Min bror och hans tjej var inne på att bygga nytt och hade kommit så långt att ritningar skulle skickas in. De gillade min köksö så de ritade in samma lösning i deras kök. Det tog tvärstopp hos kommunen på grund av att det inte fanns någon diskho i köksön och det var inte ens lönt att diskutera för ett nybygge.
Vi träffa ett par som råkat ut för samma sak, men hon som ritade vårat kök sa att ho i köksö. Gäller bara nybyggnad inte renovering.