Byggahus.se

Måtten i köket

2k läst  22 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Det finns egentligen inga tvingande regler för hur man ska inreda sitt kök. Däremot finns det en uppsjö kloka råd grundade på både forskning och erfarenhet för att få ett praktiskt, bekvämt och arbetsbesparande kök som det är roligt att arbeta i.

Du kan läsa artikeln här: Måtten i köket

2. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Det är väl en sanning med modifikation? Dels finns det krav på tillgänglighet och dels krav på säkerhet. T ex 'Utslagsvask bör placeras i samma inredningslängd som spisen.' vilket innebär att man t ex måste ha en ho i köksön om man har en spis där.

3. D
    Medlem · Nivå 19
    Formellt är det ju råd. Men efter som det inte går att komma runt dem utan bra alternativlösningar och bra argumentation, så är det i praktiken krav.

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 8
    Min mikro skulle nog bli underkänd om den bör sitta på 110-120 cm höjd. Jag byggde in den och ugnen i en vägg/utrymme som delas med ventilationsrören och jag var mer intresserad av att kunna se innehållet i ugnen. Så ugnen sitter i samma höjd som köksbänken (93 cm) och mikron ovanför, vilket blir någonstans runt 150-160 cm.
    Funkar utmärkt även för mamma med sina 156 cm och man kan oansträngt se statusen på det som tillagas/bakas i ugnen och plåtarna lyfts ut i samma höjd som köksbänken.
    Men å andra sidan så sitter mikron i ett överskåp anpassat för ändamålet på två av jobbets kök (Ikea, både Faktum och Metod) så de sitter på ungefär samma höjd som min mikro. Antar att Ikea inte heller är så intresserad av strikta mått. ;)

5. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Rådet om 50 cm till köksfläkten är fel.
    50 cm är alldeles för lågt.

6. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Enligt Boverkets byggregler ska detta avstånd vara minst 50 centimeter, om det inte är gasspis.

7. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Och har varit 50 cm i typ 50 år.

8. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    För brand ja men det går inte laga mat .
    50cm är för lågt

9. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Fungerar fint i vårt kök och förmodligen i de flesta kök som byggs med det måttet.
    Nu är det anpassat till medellängd på svenskar och är du över detta kan det troligen bli för lågt.

10. TomasJor
    Medlem · Nivå 10
    Är över medel på mina två meter och har INGA problem med fläkten som sitter 52 cm över bänk. Blev en lyckad planering i köket med bla 95 cm hög bänk och något förskjuten rund fläkt (=utan vassa hörn).

• Laddar…
  11. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Då återstår bara storkok i höga grytor om 50 cm skall bli en nackdel. :D

12. arneri68
    Medlem · Nivå 8
    Håller med dig. 50 cm blir trångt vid städning och risken att maträtter som reduceras sprätter upp i fläkten är stor. Torkar hellre av hällen än fläkten. Jag tycker att lite extra fritt utrymme kring hällen är bra för att minska risken för fuktskador på överskåp.

13. arneri68
    Medlem · Nivå 8
    Artikeln nämner "För att man inte ska stöta i fötterna när man står och lagar mat ska sockeln vara indragen ca 5 cm innanför skåpet" och visar moderna shakerkök med dekorsockel utan indrag. Varför inte visa bilder av kök som överrensstämmer med texten?

14. J
    Medlem Nivå 3
    Även diskmaskin. Högre upp så man slipper böja sig när man plockar i den!
    Det bästa vi gjort
    Speciellt när man kör en maskin om dagen

• Laddar…
  15. TomasJor
    Medlem · Nivå 10
    Instämmer