Byggahus.se

Matta på golv med golvvärme?

1. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11
    I vårt nuvarande hus har vi elburen golvvärme (Ebeco) i köket, och då kan man inte lägga mattor på golvet. Det blir då jättevarmt och det skall tydligen skada golvet. Katterna uppskattar det däremot och ligger gärna stilla! ;D

Frågan är hur det funkar i "nya" hus där vi funderar på att välja klinkers i köket, och då med golvvärme under. Kan vi inte ha mattor då...? ???

2. yonna
    Medlem · Nivå 15

Re: Matta på golv med golvvärme?

Kommer du att ha handknutna/handvävda mattor dvs mattor du vill behålla hela din livslängd skall du vara uppmärksam med golvvärme. Då är rådet att inte ha mellanlägg dvs undermattskydd eftersom det finns risk för fuktbildning mellan mattorna som gör att mattan skadas.

Jag har hört olika versioner - sådana som inte haft några problem alls och sådana som fått sina mattor förstörda.

Själv skulle jag inte lägga en dyrbar orientalisk matta på uppvärmt golv. Jag förmodar att en matta med bomullsvarp borde vara mindre känslig.

3. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11

Ah! Fast jag menade tvärtom! *skrattar* Den informationen jag fick var alltså att själva värmegolvet tog skada av att det låg matt ovanpå eftersom värmegolvet då blir överhettat! Men det har du ju rätt i att det säkert inte är så nyttigt för "fina" mattor att ligge för varmt heller. Tack! :)

4. yonna
    Medlem · Nivå 15

*flinar* eftersom jag jobbar med mattrenovering ;D ;D ;D och lever av mattägare som felbehandlat sina klenoder ... såg jag naturligtvis mattan som det viktigaste ;D ;D ;D