Jag har beställt en utanpåliggande skjutdörr från bauhaus med modulmått 10x21 och dörrbladsmått 925x2040mm. När jag nu ska regla upp och bygga innerväggen där den ska sitta, hur stort ska jag göra dörrhålet? Något mindre än dörrbladet? 900x2000? Tacksam för hjälp.

1 123abc skrev:
Modulmåtten beskriver storleken på uttaget i decimeter.
Du bör alltså regla så du får en öppning som är 100X210cm.

[länk]
[länk]
[länk]
Det var en utanpåliggande skjutdörr han skulle montera. Så om dörrbladet är 925mm så måste ju dörrbladet täcka dörrhålet med några centimeter på var sida. Jag skulle gjort hålet 910mm brett sen slagit på 16mm täckbräda i dörrhålet vilket hade gjort den färdiga öppningen ca 880mm. Då täcker dörren ca 2cm på var sida om öppningen.
Eller tänker jag fel?

Lite märkligt att uppge modulmått på en skjutdörr.
Nu jobbar jag med skjutdörrar till industrin, men där är det alltid öppningsmått som anges.

V verktygsgurun skrev:
Det var en utanpåliggande skjutdörr han skulle montera. Så om dörrbladet är 925mm så måste ju dörrbladet täcka dörrhålet med några centimeter på var sida. Jag skulle gjort hålet 910mm brett sen slagit på 16mm täckbräda i dörrhålet vilket hade gjort den färdiga öppningen ca 880mm. Då täcker dörren ca 2cm på var sida om öppningen.
Eller tänker jag fel?
Du har rätt, klockan var rätt sent så missade den detaljen.
Modulmått ska vara måtten på uttaget (dagmått) så att skriva ut modulmått för en produkt som inte är anpassad efter de hålmåtten är tokigt.
I detta fallet är en utanpåliggande dörr minus M1 (10cm) på bredden mot angivet modulmått så 90X210cm vore mer rätt då de anger dörrblad från M10 vilket då blir M9 egentligen för en utanpåliggande dörr, däremot kan beklädning av öppningen vara önskvärt och om man vill använda maximalt öppningsmått så bör det tas med i beräkningen av öppningen från början både i bredd och höjd.
Tyvärr skriver olika tillverkare ut måtten olika där en del skriver rätt medan andra skriver tokigt.
https://img.bygghemma.se/pfiles/Montering Kornisch__3c6ad591-c27c-4d4c-8508-702392ab57fc.pdf
https://www.swedoor.se/tips-och-rad/mattabeller-skjutdorrar
Det bästa är att fråga bauhaus hur denna produkten är tänkt att monteras och varför det skriver ut fel modulmått.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.