Byggahus.se
Hej!
Jag har en mindre matt granitskiva i köket som jag ännu inte impregnerat. Skulle just till att göra det med speciellt medel, när jag ser fläcken. Skivan är ganska nyligen köpt. Någon ställde en tallrik som det var fett under och det blev en sån här ful fläck
Läste att man kunde försöka ta bort med lacknafta och det har jag provat. Men verkar inte hjälpa.

Vad gör ni andra som har hela bänkskivor i granit/marmor eller annan natursten vid spisen. Får ni fläckar? Hur tar ni bort dessa i så fall?
Är jätteledsen för det här eftersom jag knappt börjat använda köket.

• Fettfläck på granitbänkskiva i grått och vitt med mörkare fläckmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att granitskivan inte var impregnerad alls? Ovanligt att den inte levererats åtminstone förimpregnerad. Annars hade jag provat med galltvål och vatten som man låter ligga i någon minut, sedan suger upp med svamp eller hushållspapper. Men svårt om den inte skulle vara impregnerad alls....

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Rikllgt med aceton utan fett på fläcken, blanda med potatismjöl. Låt torka, borsta av.
Fett sugs upp i potatismjölet.
Har fungerat bra för mig

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Rikllgt med aceton utan fett på fläcken, blanda med potatismjöl. Låt torka, borsta av.
Fett sugs upp i potatismjölet.
Har fungerat bra för mig
Hej!
Tack för svar! Firman sa att jag inte skulle göra något alls. Fettet skulle försvinna ner i graniten efter några veckor. Får väl avvakta.
Annars prova med fettfri Aceton + potatismjöl som du sagt. Lacknafta är ju fet så jag vet inte, men det stod på någon sida att man skulle kunna ha det.

Maria
M Marijairena skrev:
Hej!
Jag har en mindre matt granitskiva i köket som jag ännu inte impregnerat. Skulle just till att göra det med speciellt medel, när jag ser fläcken. Skivan är ganska nyligen köpt. Någon ställde en tallrik som det var fett under och det blev en sån här ful fläck
Läste att man kunde försöka ta bort med lacknafta och det har jag provat. Men verkar inte hjälpa.

Vad gör ni andra som har hela bänkskivor i granit/marmor eller annan natursten vid spisen. Får ni fläckar? Hur tar ni bort dessa i så fall?
Är jätteledsen för det här eftersom jag knappt börjat använda köket.

M Matteengel skrev:
Är du säker på att granitskivan inte var impregnerad alls? Ovanligt att den inte levererats åtminstone förimpregnerad. Annars hade jag provat med galltvål och vatten som man låter ligga i någon minut, sedan suger upp med svamp eller hushållspapper. Men svårt om den inte skulle vara impregnerad alls....

Vet inte om den är förimpregnerad. Köpte impregnering till. Firman sa att jag inte skulle göra någonting utan avvakta. Fettet skulle försvinna ner i stenen efter några veckor.

M Marijairena skrev:
Vet inte om den är förimpregnerad. Köpte impregnering till. Firman sa att jag inte skulle göra någonting utan avvakta. Fettet skulle försvinna ner i stenen efter några veckor.
Hur gick det med din fettfläck, står inför exakt samma problem själv nu som du gjorde ;-(.

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Man skall nog spralla tänka på sina sten- och träbänkskivor i kök som åldrande material, och de olika förändringar som sker med dem blir en del av kommande patina. Jag blev jätteledsen när vår skiva i massiv ek fick sina första skador, men jag ser inte på dem så längre utan de utgör vackert åldrande. Det är precis när de är nya som det är tydligt, men så kommer du aldrig kunna behålla finishen, om du inte sätter en glasskiva ovanpå ..

• Gilla
Marijairena och 1 till
  • Laddar…
P Paco64 skrev:
Hur gick det med din fettfläck, står inför exakt samma problem själv nu som du gjorde ;-(.
Jag tror att den försvann lite mer efter ett tag🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.