Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

matning till 2 fördelarskåp

1. N
    Medlem · Västra götaland · 339 inlägg

nova383

Medlem
    Gör ett nytt försök med den frågan-
    Från acctank/värmepump till en golvvärme-fördelare på varje plan (2 plan)

Hur ska man tänka med matningsslangarna ? Fördelarskåpen sitter samma plats men på varsitt plan.
    Ska man dra matning fram till ett T ? eller gör man på nåt annat sätt ?

2. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Acctank egen individ , VP egen individ och GV egna individer . VP och acctank behöver du inte tanka på, det sköter sig själv just nu , Det med ut till systemet så blir det en shunt som styrs av utetempen och pump som trycker ut flödet, då det är enbart GV i två plan så blir det samma temp till båda , 22 koppar går bra som stigare och det går bra med ett T .. Sen beror det lite på vad för VP du har och inställningar. Jag tänker att det är ON(OFF -VP som bara går mot tanken och när den är varm så stannar VP.. Tar du ut VV i tanken ev med en sep VVB efter eller. Finns lite kluriga sätt att koppla på.

• Laddar…
  3. N

nova383

Medlem
    Jag kommer ha en FLVP utan egen tank (p.g.a) takhöjden där. ComfortZone RX50L + Strömsnäs KV300.
    Även tappvatten från den acc-tanken. Sitter cirk-pump i VPn.
    Behövs en shunt ? Tänkte att golvvärmeventilerna reglar ju själva ? eller ?

4. B
    Medlem · Västmanland · 2 349 inlägg

BSOD

Medlem
    Tanken är väl bara till för varmvattentillverkning? I sådana fall så ska du växla (dvs växelventil) mellan att producera varmvatten eller att göra golvvärme. Ingen shunt.

Comfortzone har ju inverter, så minlasten borde vara låg (har inte kollat). Tror inte att man behöver ha någon extra vattenvolym utöver golvvärmen för att slippa många start och stopp på vår och höst. Alternativt skulle en liten t.ex. denna.
    https://www.velltra.se/product/nibe...apCdEULQOIRVMPkwCgjK_sZUx_MAYGb0aAuIzEALw_wcB

Det brukar vara ibland vara speciella acktankar för värmepump, t.ex. nibe vpa 300. De har större värmeväxlande yta, vilket gör att värmepumpen får bättre prestanda. Jag är inte säker på om strömsnäspannans acktank är lika bra i det hänseendet, det är ju en slinga I tanken där? Tror den är mer lämpad för vedpannor/pellets, men jag har inte kollat vilken temp som krävs i tanken för att kunna duscha normalt.

https://www.vvsochbad.se/nibe-vpa-3...8WWzyAmzUbPP8Z3gRtLW4OqGmRWjXP_8aAosfEALw_wcB

5. N

nova383

Medlem
    Det är den acctanken som rekomenderas till den flvpn.

6. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Frågan är vad tanken ska vara till i din önskan av funktion. Knäpptank , volymtank , magasin ,samt VV beredning i den. Stor skillnad i driften tillsammans med en VP och styrning.

7. N

nova383

Medlem
    Jadu... Vet inte vad de olika har för funktion,? vet bara att det är den tanken som rekommenderas ihop med vpn, när man har tappvatten och golvvärme, Tanken har ju två olika slingor iallfall.
    Har man lite bättre takhöjd kör man ju enbart den flvpn och får både tappvatten o golvvärme. Så det ska ju vara samma funktion , bara att jag har acc-tanken brevid istället för inne i vpn.

8. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Finns nog ingen shunt i VP kanske då den inte har en tank, utan ska ladda något på utsidan, då kan det bli lite fel om tanken är att ha GV ut från tanken. Tempen i tanken ska ju vara rätt hög för VV och om den tempen går ut till GV rakt av så blir den för hög och ev termodon stänger så blir det stopp för cirkpumpen och den kan bli för varm och koka. Det är inte termodonen som ska reglera tempen i huset utan dom ska bara ta hand om ev övertemp i det rummet som termostaten reglerar. Allt ställs in i VP för rätt temp ut . Kan även säga att jag inte vet hur styrningen fungerar i detta läge på värmen, då jag inte har info om det. Annars rakt ut till en shunt som reglerar efter utetempen och då blir det även hög värme i tanken med för VV.

9. B
    Medlem · Västmanland · 2 349 inlägg

BSOD

Medlem
    Cop vid golvvärmeproduktion är närmare 5, och cop vid varmvattenproduktion är 2.5 - 3. Så man växlar normalt mellan att göra antingen vv eller golvvärme.

Från manualen finns den principen med växelventil. Denna skiss är visserligen för rx 50 med inbyggd beredare. Samma inkoppling borde ske för den lågbyggda med extern beredare. Jag är inte säker på om växelventil ingår i rx50l, jag kan tycka det borde göra det.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20220102-122519_OneDrive.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20220102-123135_OneDrive.jpg

Manualen finns här:
    https://www.comfortzone.se/informationsmaterial/

Det är så låg mineffekt på denna vp pga invertern att man normalt inte ska behöva volymtank eller knäpptank, det ska räcka med beredartanken.

Tempen till golvvärme körs via kurva beroende på utomhustemp. Såg att det även finns inomhusgivare, känns inte som det behövs om no reglerar flödet I golvvärmen med don.

10. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Inget fel i det. normalt i en FLVP så finns allt i den, shunt /växelventil för VV , nu finns det inte det i det som TS vill ha kanske, TS vill nog en bra temp på VV och då måste det kanske bli stryningar av flödet på utsidan om denna. Finns i VP som synes på ex 2 och fungerar säkert , även då kan det bli knäppningar i rören när växel slår om lite snabbt. och det är väldigt varmt när VV avslutas. Som en nackdel så blir det stopp på värmen när VV görs. VP prioriterar VV och med stora uttag så tar det ett tag att få upp VV-tempen i tanken och mindre värme till huset blir det, med lite otur så svalnar värmen ner en del. Så är alla VP i dag. som har värme och VV i samma enhet eller på sidan om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.