R RocketScienceSmurf skrev:
Fascineras lite över att allt i princip förutom den ursprungliga frågeställningen diskuteras.

Ja, det kommer fungera men min egen erfarenhet är att det sommartid på drygt en meters djup ligger på 13-14 grader så man kan inte räkna med någon vidare kyla. Det du behöver är precis som beskriver PEM-slang, cirkpump och någon form av fläktkonvektor.
Spännande är det, får nog skylla mig själv lite också som nämnt lite för många andra nyckelord som är roliga att diskutera samt varit lite otydlig i perioder :)

Fysiken och grundprincipen är enkel, frågan är om jag kastar bort tid+pengar eller om det finns något hopp om signifikant förändring. Givetvis är riktig AC/kylanläggning bättre men då ökar kostnader och mängden prylar som kan strula.

Slang och pump är köpt, samt en kartong kopplingar som med lite tur tar mig en bit framåt... Så ligger väl back ca 2500 kr nu. Konvektor letar jag också efter nåt beg så borde inte bli många tusen kronor totalt för komplett lösning. Billigare än ett nytt kylskåp på 7 m2 :D
L Lelle - Hyfsat händig skrev:
Hej!
Att kyla ner ett helt rum låter spontant dyrt relativt nyttan. Kan det räcka med den naturliga nedkylning? Viktigt då är att du isolerar rummet så att värmen från övriga huset läcker in! Dubbla dörrar!
Matkällare är ju fantastiskt ställe att förvara matvaror som vill ha det mörkt och svalt. Sylt, potatis, öl, vin och annat bra att ha. Passiv förvaring förutom på sommarmånaderna, kylskåp drar ju el året runt.

Blir isodrän på utsidan vilket är en nackdel på sommaren. Dörren isoleras givetvis samt bra lister. Jag hoppas även kunna isolera innerväggarna och tak men jag har inte läst på om det än och vad som krävs för att undvika fuktskador och svartmögel. Det kommer, det enda brådskande är slangen som ska ned samtidigt som dräneringen sker.

Dubbla dörrar funderar jag på, eller ha två temp-zoner. Det är också ett andra steg beroende på utfall. Första ansatsen är att göra det så enkelt som möjligt.
I InsidersUnited skrev:
Jag har ett miniförråd, det har isolerade väggar men helt oisolerad betongplatta som golv. Det kyls året runt bara av golvet. Och det ligger inte ens i källarplan.
Definiera kallt. Vilken temperatur kommer du ned i på ditt förråd på sommaren? 18 grader?
 
En viktig sak att tänka på är att man inte har för låg hastighet på vattnet i slangen. Då kommer du att få laminärt flöde och väldigt dåligt värmeutbyte mellan vattnet och marken. 1-1,5 m/s borde vara lagom. Då måste pumpen klara att ge det flödet vid tryckfallet som blir i systemet. Ev. kan du köra ett delflöde genom fläktkonvektorn om den inte klarar hela flödet, den skall inte ha så hög hastighet i rören att det blir risk för kavitation i böjarna, inte över 2 m/s.
 
Allium Allium skrev:
En viktig sak att tänka på är att man inte har för låg hastighet på vattnet i slangen. Då kommer du att få laminärt flöde och väldigt dåligt värmeutbyte mellan vattnet och marken. 1-1,5 m/s borde vara lagom. Då måste pumpen klara att ge det flödet vid tryckfallet som blir i systemet. Ev. kan du köra ett delflöde genom fläktkonvektorn om den inte klarar hela flödet, den skall inte ha så hög hastighet i rören att det blir risk för kavitation i böjarna, inte över 2 m/s.
Tack! Det är mycket uppskattat och något jag inte läst om innan.
Då ska jag satsa på att kunna koppla som biflöde när jag gör rörkopplingen inomhus så det blir lättjusterat.
 
Hastigheten måste bli en avvägning, högre fart gör ju också att vattnet inte hinner kylas lika mycket. Jordvärmeanläggnimgar ligger runt 20-25 w per meter slang, gissar att du kommer att få lite mindre. När man tar ut kyla ur en energibrunn brukar man räkna med 75% av värmeeffekten. Så lågt räknat borde du kunna få 20wx60mx75%=900w kyla. Det är väl nog för att hålla jordkällaren kall? Problemet blir kanske att vattnet blir för varmt mot slutet av sommaren.
 
Allium Allium skrev:
Hastigheten måste bli en avvägning, högre fart gör ju också att vattnet inte hinner kylas lika mycket. Jordvärmeanläggnimgar ligger runt 20-25 w per meter slang, gissar att du kommer att få lite mindre. När man tar ut kyla ur en energibrunn brukar man räkna med 75% av värmeeffekten. Så lågt räknat borde du kunna få 20wx60mx75%=900w kyla. Det är väl nog för att hålla jordkällaren kall? Problemet blir kanske att vattnet blir för varmt mot slutet av sommaren.
Man måste även ta hänsyn temperaturskillnaden! Om din källare utan vattenkylning skulle vara + 15 grader och det vatten du ska använda för att kyla med är + 15 grader får du noll kyleffekt.

Mitt inkommande vatten är, när det fått spola i fem minuter + 15 grader.

En jordvärmeanläggning "förädlar" inkommande värmeenergi (vatten från en slang som ligger i jorden) med en kompressor/värmepump till varmt vatten som går runt i husets element. Då är siffran 20-25w/m relevant.
 
L Lelle - Hyfsat händig skrev:
Man måste även ta hänsyn temperaturskillnaden! Om din källare utan vattenkylning skulle vara + 15 grader och det vatten du ska använda för att kyla med är + 15 grader får du noll kyleffekt.

Mitt inkommande vatten är, när det fått spola i fem minuter + 15 grader.

En jordvärmeanläggning "förädlar" inkommande värmeenergi (vatten från en slang som ligger i jorden) med en kompressor/värmepump till varmt vatten som går runt i husets element. Då är siffran 20-25w/m relevant.
Absolut är det så, jag vet hur en värmepump fungerar ;)

Det var det jag menade när jag skrev att det kan bli problem mot slutet av sommaren när man värmt upp marken.

En släkting kör ett jordvärmesystem för uppvärmning av sitt hus och har en betydligt längre slinga än TS tänker sig. Han tar också ut kyla från markslingan för att kyla ett sovrum. Han klarar att hålla temperaturen ok för det mesta, men har ganska låg effekt mot sensommaren. Då får han också hjälp av VP, som kyler ned slingan under varmvattenproduktion, och så skall han ju inte ha så låg temp i sovrummet som man vill ha i en jordkällare.

Jag tycker absolut att TS skall försöka, det är en installation som är förhållandevis billig och koster lite i drift. Skulle det inte fungera är det ju alltid en möjlighet att koppla på en kylmaskin och dumpa värmen i slingan.

7m² jordkällare kanske behöver runt 500W kyleffekt?
 
Det är här det börjar bli intressant om hur mycket jag värmer upp marken och hur mycket som marken faktiskt lyckas leda bort och stabilisera. Lera och vatten borde vara relativt fördelaktigt i detta läget. Så ska försöka få slangen i botten av diket i kontakt med leran. Hamnar den bland makadam lär effekten bli markant sämre.
Ska försöka komma ihåg att stoppa ned en termometer nu när det är nyligen uppgrävt kring djupaste punkt, ger åtminstone någon information med en mätpunkt...
Jag har försökt googla men inte lyckats hitta något bra svar på temperatur på 2m djup här uppe i norr.

Grävandet börjar om ca en vecka och slangen är inköpt men rummet är inte klart än och kopplingar saknas också. Kommer tyvärr ta sin tid innan allt är igång och fungerar, jag har mer kritiska projekt som går före (fukt och mögel). Håll inte andan för att få veta resultat...

En liten värmepump kan också vara en lösning om endast pump inte räcker. Eller så för jag göra som de flesta andra och bara gilla läget :)
 
  • Gilla
Allium
  • Laddar…
Går framåt även om det mest känns som kaos. Mycket roligare att sätta isolering än att gräva. Händer mycket för lite insats :).

Jag har lagt ut första varvet slang nu. Det hamnade inte under dräneringen som jag tänkte först pga praktiska skäl då det var väldigt lerigt med blålera och vatten så allt bara flöt ut. Jag ville fylla upp så fort som möjligt innan det började rasa in trots bra schaktkanter så ville nedersta lagret ändå röra sig på vissa ställen där mest vatten rann in.

40mm PEM slangen hamnade ca 10 cm ovanför dräneringsröret och i ytterkant av graven, returvarvet ligger ungefär 50-100 cm in från ytterkant och på/någon centimeter ovanför markduken som syns på bild.

Det är minst 10 cm grus runt nya dränröret (oftast mer) och N1 markduk under mot leran. Sen minst 10 cm grus hela vägen upp mot isodränskivorna. Kraftig N2 duk på gruset och upp på isoleringen.

Nu ska mer massor tillbaka sen är planen att lägga ytterligare ett varv med pemslangen ca 50-100 cm ovanför på motsvarande sätt och sen in i huset, rummet bredvid matkällaren. Får se om det kommer gå in vinkelrätt emot eller parallellt med väggen inne. Troligtvis blir det rakt in och sen 90 graders koppling upp till pump m.m. Men det är långt bort till provkörning, många andra viktigare projekt i pipen.

Jag ser redan skillnad inne, har sänkt vattennivån i källaren minst 10-20 cm i pumpgropen, nu är den ca 50 cm under golvnivån i källaren. Samt att jag fått mer bekräftelse på att det garanterat är ganska "mysigt" bakom panelen i bastun för det hörnet är absolut värst på huset, två dagar efter att jag slipat bort asfalten är det fortfarande fuktigt i fogarna mellan blocken och det har varit soligt och fint så det har torkat bra i söderläget.
Tittar jag ute på sulan så har det stått vatten emot runt golvnivån och när vi skottade ned så forsade det ut vatten (röd gegga) över gamla dräneringsröret och ned i nya diket.

Dränslang eller flexböj verkade otroligt rapplig så jag använder endast dräneringrör. Kopplar ihop dessa med medföljande muffar eller 110mm avloppskopplingar. Hörnen blir dubbla 45 eller 2 st 45or med en kort bit dränrör emellan. Spolbrunnar blir med max 12 m mellanrum om minnet är rätt.
Har en äldre kärcher pump idag som jag flyttat från pumpgropen i källaren till dräneringsbrunnen men funderar på att skaffa en till pump för redundans.


Bild på gamla dränröret som lags ned när huset byggdes på 60-talet. Alla rören ligger CC med bottensulan och helt horisontellt så det finns inget fall att prata om och alla var helt fyllda med sediment (rött och kletigt). "Rengjorde" denna stumpen för att se om det faktiskt var ett dräneringsrör och inte bara slang...
Vad är det röda, järnavlagringar? Allt som är ungefär från lagret med blålera och 5-10 cm upp är täckt med det.


Tokförbannad på bauhaus som lyckats skicka 30 skivor isodrän (6-paket) istället för 30 paket isodrän 🤬🤬🤬🤬 Många samtal till kundtjänst och löften om återkoppling med hög prioritet samma dag så har inget hänt än så länge så får se på måndag om det går att få kontakt med oderavdelningen som faktiskt har mandat att göra något annat än att säga att det är tråkigt att det blivit fel 🤬.
 
  • Dräneringsgrävning med exponerat dräneringsrör från 60-talet, omlindat av markduk och grus, med staplade isoleringsblock till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla dräneringsrör vid grunden av ett hus från 60-talet, täckt med rödaktiga avlagringar. Betonvägg i bakgrunden, omgiven av grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt dräneringsrör täckt av rödbruna sediment, synligt mot gräs, hållen av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Lagd slang ligger. På plats nu och 40mm PEM slang är lite otymplig att hantera i graven men efter lite stök och bök så hamnade den på förhoppningsvis ok plats, blev en del kompromisser pga andra förseningar och strul men fick nog ned strax över 100 m slang i två lager.

Grövre PEM-slang som skydd vid genomföring i väggen, om det skulle sätta sig eller vilja skjuva lite. Borde inte behövas men hade stumpar hemma. Skrotfynd så bättre att använda än kasta.

Jag dränerade inte runt hela huset pga garage utan graven är U-formad. Undre varvet (ut och tillbaka) ligger typ 0-20 cm ovanför dräneringen och andra varvet 0,5-1 m ovanför. Försökte få den att ligga ganska horisontellt för att minska risken för luftfickor men allt är gjort med ögonmått så variationer finns.

Slangen kommer in i källaren men det lär ta lång tid innan det är inkopplat och testat då flera andra projekt har högre prioritet men utejobbet är åtminstone klart och ingen skarv utomhus så risken för läckage borde verkligen vara minimal.
 
  • Läggning av 40mm PEM-slang i ett dike, med skyddande svart tyg, grövre slang och grus synligt, samt en person i arbetskläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd dike med 40mm PEM-slang och skyddande dräneringsduk intill en husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd mark med lagda PEM-slangar och stenar synliga, samt skyddande material vid en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PEM-slang installerad i U-formad dräneringsgrav bredvid ett hus. Synlig jord och stenar, vit markduk täcker del av marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.