834 läst · 6 svar
834 läst
6 svar
Matkällare eller garage?
Planerar på att ha några servrar gående 24/7 vilket kommer generera en stor mängd värme, det är 6 styckna som genererar runt 50-60 grader var. Min fråga är om det är bäst att ha dom i en sval matkällare eller i ett garage.
I matkällaren finns det två rör för ventilation, där funderar jag på att sätta två styckna kanalfläktar.
Men vet inte heller om det skulle vara bäst att ha en på frånluft och en på tillluft. Alternativet skulle vara att ha både kanalfläktarna på frånluft och köpa en stor fläkt som jag skulle ställa i garaget med slang ner till matkällaren på till luft.
I självaste garaget så finns det ingen ventilation i nuläget utan bara fönster. Så känns som att det skulle bli bökigare att installera ventilation där då det är större yta med mera. Vad tycker ni?
I matkällaren finns det två rör för ventilation, där funderar jag på att sätta två styckna kanalfläktar.
Men vet inte heller om det skulle vara bäst att ha en på frånluft och en på tillluft. Alternativet skulle vara att ha både kanalfläktarna på frånluft och köpa en stor fläkt som jag skulle ställa i garaget med slang ner till matkällaren på till luft.
I självaste garaget så finns det ingen ventilation i nuläget utan bara fönster. Så känns som att det skulle bli bökigare att installera ventilation där då det är större yta med mera. Vad tycker ni?
Hobbysnickare
· Östergötland
· 3 479 inlägg
Egentligen är det väl inte ventilation du vill ha utan kyla?
Tror du skulle klara dig ganska bra med frånluft via självdrag och en liten A/C.
Beträffande utrymme låter matkällare lämpligt med en liten reservation för fukt.
Tror du skulle klara dig ganska bra med frånluft via självdrag och en liten A/C.
Beträffande utrymme låter matkällare lämpligt med en liten reservation för fukt.
Nja, varje maskin har en fläkt som tar in o en som blåser ut luft. Så om den varma luften inte kommer ut ur rummet och ingen kall luft kommer in så blir det väl varmt så som jag har förstått det. Så är ute efter en bra ventilation egentligen?S Styrman_jansson skrev:
Har du en A/C går det att hålla jämn temperatur året om men om det bara finns ventilation så kommer det att skilja mycket mellan årstiderna dessutom krävs mycket ventilation. Blir nog rejält varmt på högsommaren med enbart ventilation.
Okej, men skulle min lösning
Okej, men skulle min lösning funka på vinterhalvåret? Tänkte att jag kunde köra på den här lösningen sålänge och sedan införskaffa en ac till sommaren.J Josth skrev:
Hobbysnickare
· Östergötland
· 3 479 inlägg
Men den varma luften kommer ju ventileras bort via självdrag. Varm luft stiger ju och då räcker det med en ”dum” ventil i högt läge. Som tilluft är troligtvis dörren in till matkällaren tillräckligt otät.F Frank M1 skrev:
Som sagt är det kyla du behöver, inte luftombyte. Att ”kyla” med ventilation tro jag, utan att vara ventilationsexpert, kräver halv storm i källaren.
Liknande trådar
-
Golvvärme i garage - shuntgrupp i bostadshuset eller i garaget
Värme allmänt -
Byggt garage ihop med huset komplementbyggnad eller tillbyggnad?
Tillbyggnad -
Fönster på garageport eller inte?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
förråd eller garage i deklarationen?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Isolera hela eller del av garage?
Isolering