Byggahus.se

Matjord och gräsfrön

1. J
    Medlem Nivå 1
    Vi ska snart flytta in i ett nybyggt hus där marken för tillfället är helt obrukbar. Vi tänker lägga ut matjord på tomten och sen så gräs.
    Vi har läst att det ger bäst resultat om man anlägger gräsmattan på sensommaren (stämmer det? Vi bor i Sundsvall).
    Ska vi vänta med att lägga ut matjorden tills det är dags att så, eller kan vi planera tomten redan nu?
    Vi tänkte så gräs på ca 1000 kvm, vilket pris kan man räkna med?

2. P
    Medlem Nivå 7
    Jo, det stämmer att det är bäst att så på sensommaren. Dels är marken varm, och dels är dels är det en hel del dagg vilket gör att det krävs mycket mindre bevattning än på vår/sommar.

Jag skulle inte lägga ut matjord innan det var dags för sådd.

3. TheGambler79
    Medlem Nivå 6
    Du kan utan problem så gräs nu på våren, ingen anledning att vänta till hösten.
    Det pratas mycket om att solen bränner sönder gräs och gräsfrö om man sår på våren men jag kan lova dig att du i så fall får en ännu starkare och finare gräsmatta tills nästa vår. Naturen har sitt eget sätt att sålla ut sånt som är klent och missanpassat. Om du sår gräsfrön nu på våren och en del gräsfrön / gräs borfaller p.g.a stark vår- och sommarsol samt att våra små vänner fåglarna käkar upp en del så är det ju naturens sätt att sålla bort dina dåliga gräsfrön. Det gräset som klarar sig till nästa vår har mycket bättre förutsättningar att bli en kraftfull och fin gräsmatta.

En liten rolig story när jag ändå är igång. En släkting till mig sådde gräs på vårkanten, likaså gjorde många av dom andra i grannskapet. Hans grannar förbjöd sina ungar att beträda den nysådda gräsmattan medans min släkting bjöd hem alla ungar och hade massor av aktiviteter på sin nysådda gräsmatta. I slutändan var det min släktings gräsmatta som klarade sig bäst efter som den var hårt utsatt under sin uppväxt och därmed stärktes och rotade sig väl. Gräset som trampades på signalerade till rötterna att dom måste ta sig djupt ner i jorden för att få bra fäste.

//Putte

4. Bricco
    Medlem Nivå 9
    Kan man köpa gräsfrö på lösvikt? Behöver bara till 2-3kvm yta så en säck till 150kvm känns overkill :)