Hej byggahus:are,

Jag ska bygga ihop ett platsbyggt förvaringsskåp till fjällstugan. Jag funderar på om mdf eller björkplywood är bäst. Jag är mest inne på plywood då jag känner att det är mer formstabilit och klarar ev. fukt bättre (kommer ha lite städmaterial i skåpet). Vi har tänkt att måla skåpet vitt. Skåpet ska ha en dörr.

- Åsikter om materialvalet?
- Hur får man det sågade kanterna snygga? Kantfanér?
- Förslag på bra skåpgångjärn?

Jag vill helst inte böka med handöverfräs, men det kanske blir ett krav för att få till det bra med gångjärnen?

Tacksam för inout!

//Ante

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Furupaneler av limträ föreslår jag till stomme och plywood som panel i dörarna. Inget behov av kantfaner och åldras trevligare än mdf. Köp grytgångjärn på ikea, deras köksgånjärn är Blum, bra grejor, bra pris och enkla att montera.
Kolla några videos [länk]
Tack! Ska kika in det!! Jag har förstått att Blum är bra grejer och intressant att höra att IKEA använder de.

Vad menar du eg. med "plywood som panel i dörrarna"? Menar du att hela dörrbladet är i plywood, som en hel "skiva"?

A AndBygg skrev:
Tack! Ska kika in det!! Jag har förstått att Blum är bra grejer och intressant att höra att IKEA använder de.

Vad menar du eg. med "plywood som panel i dörrarna"? Menar du att hela dörrbladet är i plywood, som en hel "skiva"?
Nej, det riskerar att slå sig. Bäst är en ram av solid trä med en panel av ply i. Lite krångligare att bygga än en slät lucka av mdf men av många skäl bättre (tycker jag då).

• Gilla
AndBygg
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Nej, det riskerar att slå sig. Bäst är en ram av solid trä med en panel av ply i. Lite krångligare att bygga än en slät lucka av mdf men av många skäl bättre (tycker jag då).
Ok, så en ram av hyvlade brädor med typ överlappsfog och med infräst spår för skivan? Kanske nivå strax över vad jag tidigare pysslat med, men det låter som ett kul höstprojekt. Dörren ska vara 160x60 cm. Vad tror du det ställer för krav på ramen (dimensioner och konstruktion)?

Redigerat:
A AndBygg skrev:
Ok, så en ram av hyvlade brädor med typ överlappsfog och med infräst spår för skivan? Kanske nivå strax över vad jag tidigare pysslat med, men det låter som ett kul höst projekt. Dörren ska vara 160x60 cm. Vad tror du det ställer för krav på ramen (dimensioner och konstruktion)?
Det behövs inte så kraftiga dimensioner, bättre den blir lätt. Kanske 6 mm ply i spegel och 22x60 i ramen? 4 gångjärn.

• Gilla
AndBygg
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det behövs inte så kraftiga dimensioner, bättre den blir lätt. Kanske 6 mm ply i spegel och 22x60 i ramen? 4 gångjärn.
Vad söker jag efter (hos t ex Beijer) för att hitta rätt brädor? Tror du ramen behöver stärkas på insidan?

A AndBygg skrev:
Vad söker jag efter (hos t ex Beijer) för att hitta rätt brädor? Tror du ramen behöver stärkas på insidan?
Planhyvlad furu och den är precis lika bra/dålig på typ byggmax så slösa inte pengar på att handla hos Beijer. Köp den några veckor innan du ska ha den och låt den ligga till sig i utrymmet där du snickrar eller ska ha den färdiga produkten.

• Gilla
AndBygg
  • Laddar…
A AndBygg skrev:
Du behöver snickeritorrt virke, vilket en vanligen inte hittar på de byggladorna, annars är du nästan garanterad att dörren slår sig.

Sök efter hur du bygger en spegeldörr, gör du på ett bra sätt behövs ingen förstärkning.

• Gilla
AndBygg
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Sök efter hur du bygger en spegeldörr, gör du på ett bra sätt behövs ingen förstärkning.
Har man plywoodpanel i den kan man ju dessutom limma i panelen stumt och då är det förstärkt mer än vad som behövs.

• Gilla
AndBygg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.