Byggahus.se

Materialval till golvplatta där det ska ligga elvärme och trägolv

1. Ola Rasmusson
    Medlem Nivå 1
    Hej

Vi håller på att bygga om våran gillestuga till sovrum i ett suterränghus från 1968.

Rivit ut all furu panel och gammalt trägolv.
    Slipat golv rent från asfalt och putsat väggarna.

Rummet har en hel och en halvvägg ut mot under jord men huset är isodrän dränerat på utsidan. Rummet har god ventilation.

Nu är planen att lägga in ett trägolv med Ebeco foil kit system under med tillhörande Ebeco Ebisol isolerplattor.

Jag har ca 15cm att bygga upp från befintlig nersänkta plattan upp till där jag vill lägga mina isoleringsplattor till golvvärmen. Så gott om utrymme under.

Efter rådfrågat min snickare och murare tyckte de att jag skulle lägga en fultisoleringsmatta i botten. Frigolit eller cellplast och sedan flytspackla golvet till rätt höjd. Sedan lägga isolerskivor, golvvärme, golv och sist ventilerade socklar.

Men efter läst på nätet på forum o liknade.
    Så kom jag fram till att det kanske vore bäst att först lägga frigolit/cellplast I flytspackel. Sedan flytspackla till rätt höjd. Sedan fiberduk, fuktisoleringsmatta, fiberduk, Spånskiva, ebeco isolerskiva, golvvärmefoile, golv och sist ventilerade socklar.

Vad tror ni? Några tips idéer?