Byggahus.se

Materialval på vägg i kall kattvind

1. C
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Jag ska sprutisolera två par stödbensväggar med cellulosafiber till sommaren och undrar lite om någon har en smart idé om vilket slags material jag ska ha på insidan av stödbensväggen i den kalla kattvinden. Han som jag tänkt att anlita för sprutisoleringen av väggar och tak föreslog att jag skulle använda asfaboard på insidan av kattvindarna och en ångbroms med glespanel på sidan in mot rummen. Enligt honom räcker inte endast en vindduk på den kalla sidan då den kommer gå sönder när han sprutar in isolering.

Jag är inte jätteglad vid att använda asfaltsimpregnerade saker så nära boendemiljön (jag antar av religösa orsaker) och tänkte istället sätta vindväv som jag täcker med bräder på insidan av kattvinden. Min oro är dock att det ska skapas fuktproblem i väggen då konstruktionen blir som en vanlig yttervägg med panel fast utan luftspalt. Om man lämnar ca 1 cm mellan panelbrädorna borde detta räcka för att låta eventuell fukt att vandra igenom väggen?

För info har huset brutet tak och stödbensväggarna är ca 180cm höga + ca 60 cm höga snedväggar upp mot inndertaket. Jag har vindtätat hela den kalla kattvinden och avser att öka på ventilation efter hand om jag upptäcker några problem.

Tips även på andra materialval mottages tacksamt.

2. C
    Medlem Nivå 5
    Ingen som har någon idé? Får för närvarande inte fatt i killen som ska isolera då han gått på semester så jag kan inte få någon ny input därifrån heller....