2 152 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Materialval OVANPÅ tätskikt, innan kakel?
Materialval för att bygga monteringsvägg/låda, där vägghängd toa samt handfat med komod kommer hänga? Bakom på väggen finns rollad ång- och våtspärr enl regler för lättbetongväggar, så det blir konstruktion ovanpå fuktspärr. Betonggolv. Vattenrören till handfat och toa går gömda inne i "lådan", nya presskopplingar, liksom avlopp. Använda träreglar och träbaserade skivor (kommer kaklas ovanpå)? Vilken typ av träskiva isf? Eller krävs våtrumsskivor trots att det är utanför fuktspärr? . Måste/bör även lådan fuktspärras, oavsett mateial jag bygger den i?
Jag vet att det finns färdiga installationssytem i alu från t ex Ifö att fästa skivor på, men det blir så dyrt...
Jag vet att det finns färdiga installationssytem i alu från t ex Ifö att fästa skivor på, men det blir så dyrt...
Renoverare
· Skåne
· 8 615 inlägg
Personligen använder jag gärna typ 18mm plyfa men du kan ju inte kakla på detta så den måste ju kläs med något annat.
Glöm sedan inte ett litet hål nere vid så eventuellt läckage kan ta sig ut ur lådan.
Glöm sedan inte ett litet hål nere vid så eventuellt läckage kan ta sig ut ur lådan.
ja, dräneringshål är planerat.
Men måste jag fuktspärra även denna låda till konstruktion? Det är bara bakom handfat o toa, inte nära dusch.
Skulle "Våtrumsgips" fungera att kakla på, finns det nåt sådan längre som är godkänt OVANPÅ fuktspärr, eller är det isf bara de svindyra skivorna som gäller ändå?
Men måste jag fuktspärra även denna låda till konstruktion? Det är bara bakom handfat o toa, inte nära dusch.
Skulle "Våtrumsgips" fungera att kakla på, finns det nåt sådan längre som är godkänt OVANPÅ fuktspärr, eller är det isf bara de svindyra skivorna som gäller ändå?
Renoverare
· Skåne
· 8 615 inlägg
Visst skulle det fungera med våtrumsgipsen eller annan godkänd skiva.
Tätskikta lådan är ingen mening egentligen då du inte kan tätskikta den inuti utan endast på utsidan ändå.
Tätskikta lådan är ingen mening egentligen då du inte kan tätskikta den inuti utan endast på utsidan ändå.
Renoverare
· Skåne
· 8 615 inlägg
18mm plyfan föredrar jag bara för att det ska bli stabilt med tanke på att det blir ganska hög kraft i en vägghängd toalettstol.
Förvisso sitter den fast i själv stativet men det som är mellan stativet och stolen kan ju riskera ta stryk och då känns det stabilt med 18mm plyfa.
Jag vet att vissa bara sätter ett regelverk och våtrumsgips direkt på detta vilket då bara bygger 12,5mm men det är upp till var och en.
Jag vill inte riskera att behöva åka ut till en kund och koppla bort allting för att göra om allting ifall det skulle spricka och gå sönder så jag tar hellre det säkra före det osäkra.
Ja, kakla direkt på våtrumsgipsen utan tätskikt funkar utmärkt.
Förvisso sitter den fast i själv stativet men det som är mellan stativet och stolen kan ju riskera ta stryk och då känns det stabilt med 18mm plyfa.
Jag vet att vissa bara sätter ett regelverk och våtrumsgips direkt på detta vilket då bara bygger 12,5mm men det är upp till var och en.
Jag vill inte riskera att behöva åka ut till en kund och koppla bort allting för att göra om allting ifall det skulle spricka och gå sönder så jag tar hellre det säkra före det osäkra.
Ja, kakla direkt på våtrumsgipsen utan tätskikt funkar utmärkt.
Renoverare
· Skåne
· 8 615 inlägg
Ja, det är ju där du i så fall får klä med våtrumsgipsen så vi pratar typ 12,5 eller 30,5mm...
Personligen förespråkar jag lux-skivan starkt. Lite dyrare, men billigare än plyfa+våtrumsgips. Den är ett säkrare alternativ än gipsen anser jag då den är av cellplast och armering+fix. Ruttnar inte, möglar inte och är vattentät. Går utmärkt att bygga in badkar mm med när badrummet redan är kaklat och klart(behöver ej tätas utom i fast konstruktion)
Använder du en skiva som är 22 mm så blir det stumt som rackarn och du slipper garanterat överaskningar av det slag som Paul skrev om. Har gjort likadant hemma hos mig och satt plattor på och det har inte varit några som helst problem. Skivorna är 60 cm breda och sedan finns dom i lite olika längder. Lycka till!
Klicka här för att svara