Jag håller på att designa en förvaringsmöbel för brädspel. Jag har gjort en version 1 design i sketchup och bifogat bilden.
Det jag skulle behöva hjälp med är materialval. Räcker det med hyllplan av spånskivor alt. mdf-skivor? Bottenhyllplanet, bör det vara av annat material för att klara av viken som ligger på den? Vilka tjocklekar behöver man?
Själva hyllplanen behöver inte vara superdupersnygga eftersom det kommer lägga grejer. Dock behöver ju frontpanelen vara lite snyggare. Vad jag förstått ska jag då undvika spånskivor eftersom det är svårt att få dessa att ha en snygg och jämn yta.
Bilden visar 1 utdragbar del men kommer vara under hela trappan. Sidan till höger kommer ha en "vägg" .
Om du inte har några stora krav på estetik kanske melaminbelagd spånskiva funkar, där du sågar kan du sedan sätta kantband för att dölja snitten.
Det känns som att du borde kunna bygga allting med sådana skivor men du måste nog räkna med att ha någon form av stabiliserande baksida.
Jag skulle ju helst föredra att hyllplanen är samma gråa nyans som jag hade tänkt att själva frontpanelen ska vara (samma nyans som trappan) vilket jag antar gör att det är svårt med melaminbelagda spånskivor. Även om det kanske är ok att dom är t.ex. vita med en frontpanel som är målad (och annat material) ....
Vad tror du om bottenplattan. Kommer verkligen en spånskiva hålla för den vikten som läggs på. Även om brädspel i sig inte är jättetunga så är dom ju några stycken och det är även ett hyllplan och sidor som tillsammans vägen en del. Bottenplattan är den biten där den största kraften är.
Finns det några relativt lätta (och billiga) alternativ till spånskiva för frontpanel. Något som inte kräver massor med förarbete för att få en jämn yta att måla på. Frontpanelen kommer endast behöva hålla uppe sig själv då den sätts fast i själva bakstycket.
Jag förstår inte varför det skulle bli så stor vikt på just botten, alla hyllplan är ju kopplade till yttersidorna i din ritning och hjulen monterar du väl sedan nära sidorna? Det borde altaå inte bli någon belastning mitt på bottenskiva förutom det som lastas på den hyllan. Sedan krävs det förstås en bra infästning av sidorna men det borde väl var lösbart. Om du är orolig för vikten är det nog bra om du gör ett överslag på vad allt som skall in i skåpet väger.
Plywood och mdf är väl två andra val, mdf är dock tungt och tål inte belastning som hyllplan så bra - plywood är bättre hållfasthet men ger tråkiga kanter som inte är så lätta att måla. Det finns kantband till plywood också men de är lite svårare att få tag på.
Jag förstår inte varför det skulle bli så stor vikt på just botten, alla hyllplan är ju kopplade till yttersidorna i din ritning och hjulen monterar du väl sedan nära sidorna? Det borde altaå inte bli någon belastning mitt på bottenskiva förutom det som lastas på den hyllan. Sedan krävs det förstås en bra infästning av sidorna men det borde väl var lösbart. Om du är orolig för vikten är det nog bra om du gör ett överslag på vad allt som skall in i skåpet väger.
Plywood och mdf är väl två andra val, mdf är dock tungt och tål inte belastning som hyllplan så bra - plywood är bättre hållfasthet men ger tråkiga kanter som inte är så lätta att måla. Det finns kantband till plywood också men de är lite svårare att få tag på.
Tänkte mig att eftersom ja alla våningarna över tynger neråt så att säga. Därför tänkte jag att i alla fall göra så att bottenhyllplattan inte sätts fast från sidan utan man sätter sidolattorna ovanpå så att säga
Vad tror du om själva frontpanelen? Jag valde att den inta ska sitta ihop med hyllplanssidorna eftersom jag då kan ha ett lite snyggare material? Eller ska man ha samma, dvs ett melaminhyllplan som man sedan målar på t.ex. med skumplast roller?
Samma tanke för själva väggen som jag ska sätta upp vid sidan(dvs till höger på bilden)?