Vi har bestämt oss för att bygga insynsskydd kring en del av vår altan/uteplats, men har väldigt svårt att bestämma oss för vilket material vi ska använda! Efter att ha googlat runt och kollat in i andras trädgårdar, så har vi fastnat för looken man får av stående ribbor. Helst ska det vara rätt så smala ribbor.

Det har dock visat sig mycket svårare än jag föreställde att hitta virket för bygget!
Dels finns "standardvirket", i form av impregnerade staketribbor (28x45mm, furu). Färgen, och patinan den får med tiden, är dock inte något som jag personligen älskar. Dessa är också bra mycket grövre än vad jag hade önskat.

Alternativen jag har hittat är dels:

Läkt, 25x36mm, obehandlad.
Planhyvlad ek, 15x21mm.

Vad säger ni i forumet, är det helt orimligt att använda planhyvlad ek? Detta måste väl behandlas på något sätt dock. Samma sak med läkt, dessa är ju obehandlade. Jag har kikat runt efter smala ribbor, men detta är i princip det bästa jag hittar. Men har någon tips på andra alternativ?

Bifogar också en bild på en del av uteplatsen. Vi är inte helt överens om huruvida vi ska ha naturfärg (ek, helst då) eller måla ribborna svarta för att bättre matcha fasaden. Vad säger ni med bra ögon för det här?
Tack!

• Uteplats med grå trallplattor, rottingmöbler och pergolastomme i trä. Svartmålad husfasad med solpaneler syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har använt vanlig spikläkt till allt möjligt ute och inte behandlat den alls. Har den inte kontakt med marken ruttnar den inte.

Det kommunala bostadsbolaget har byggt insynsskydd av reglar 45*45 och det ser slankt och fint ut. Jag var tvungen att gå och titta vad de byggt av när jag var ute med hunden. Reglar är styvare och därför blir det mer precist att använda det än spikläkt, som är mer följsamt.

Spikläkt är ju otroligt mycket billigare än reglar och ek så varför inte testa en bit och se vad ni tycker.

Ska det växa något på insynsskyddet? Tex någon klängväxt? Det vore snyggt med något som är frodigt och grönt.

Jag tror att i er situation hade jag målat insynsskyddet svart som allt annat, dessutom hade jag haft en klängväxt, gärna en som behåller sina blad på vintern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.