2 009 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Materialkostnad för sidoljus bredvid ytterdörr
Vi vill ta bort sidoljuset bredvid ytterdörr, sätta in nytt sidoljus. Materialet till denna insats anges i offerten vara färg, spackel, reglar, gig, gips, förbrukningsmaterial och inspektionslucka. Vad är skillnaden mellan de fyra förstnämnda och förbrukningsmaterial? Hur mycket kostar en inspektionslucka? Jag ska givetvis prata med offertgivaren, men det vore bra med andra referenser i frågan. Sidoljuset är prissatt till knappt 7000 kr, det kan jag tycka verkar rimligt, men ang ovan kan han säga vad som helst, har ingen aning...
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Förbrukningsmaterial är skruv, spik, täckplast, kilar osv. Det andra materialet som räknas upp är saker som går åt (mer eller mindre) i sin helhet.
Det du beskriver borde inte behöva en inspektionslucka, måste vara ngt. mer än byte av sidoljus. Sådana luckor finns i en mängd varianter, priserna ligger på någon dryg 100 lapp och uppmot 10 000, beroende på storlek och typ av lucka.
Skall det inte vara glas i det nya sidoljuset?
Det du beskriver borde inte behöva en inspektionslucka, måste vara ngt. mer än byte av sidoljus. Sådana luckor finns i en mängd varianter, priserna ligger på någon dryg 100 lapp och uppmot 10 000, beroende på storlek och typ av lucka.
Innebär den här ombyggnaden att de måste modifiera något VVS? Flytta nåt element, kanske? För vad ska de annars ha inspektionsluckan till?S SteelyDan skrev:Vi vill ta bort sidoljuset bredvid ytterdörr, sätta in nytt sidoljus. Materialet till denna insats anges i offerten vara färg, spackel, reglar, gig, gips, förbrukningsmaterial och inspektionslucka. Vad är skillnaden mellan de fyra förstnämnda och förbrukningsmaterial? Hur mycket kostar en inspektionslucka? Jag ska givetvis prata med offertgivaren, men det vore bra med andra referenser i frågan. Sidoljuset är prissatt till knappt 7000 kr, det kan jag tycka verkar rimligt, men ang ovan kan han säga vad som helst, har ingen aning...
Tack för svar. Jo, det ska vara nån form av lösning med ljusinsläpp, i offerten står "sidoljus med träram". Jag har bett om bild/skiss på hur det är tänkt. Ska fråga vad inspektionslucka är. Stort tack igen!H hempularen skrev:Förbrukningsmaterial är skruv, spik, täckplast, kilar osv. Det andra materialet som räknas upp är saker som går åt (mer eller mindre) i sin helhet.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Jag är lite förvånad att inte glaset är med i materialbeskrivningen. Det borde vara den största posten. Framförallt om det blir isolerglas, som det bör vara.S SteelyDan skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rimlig materialkostnad för att byta dimmers
El -
Materialkostnader ca? Tacksam för hjälp
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad är rimlig materialkostnad för badrum med våtmatta
Badrum -
Bygga egna sidoljus, någon som försökt?
Fönster & Dörrar -
Arbets respektive Materialkostnad för hus.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.