Byggahus.se

Material vid krypgrundrenovering när avfukare och undertryckfläkt är installerad?

1. S
    Medlem · Östergötland · 9 inlägg

SMlopning

Medlem
    Hej

Har nyligen köpt avfuktare, undertrycksfläkt och ozonaggregat från LFS som ska installeras i vår krypgrund som har lite problem med lukt upp i bostaden.
    Som förberedande arbete så har vi börjat byta ut cuprinolbehandlade reglar som håller uppe trossbotten (lite hängslen och livrem men känns skönt att veta att det som är lätt att byta är bytt). Tog dock inte många reglar innan vi insåg att vindpappen ovanför trossbotten var möglig och därmed, efter konsultation med LFS, tog vi beslutet att även byta ut isolering och trossbotten. Detta kommer göras underifrån då det är god arbetshöjd (strax över 1m) och vi vill inte riva golv.

Dyker dock upp lite frågor. Har läst runt mkt på forumet men de flesta frågor berör inte vilket material som krävs när man har avfuktare och undertrycksfläkt installerad.

1. Isolering har jag tänkt skiva av glasull typ isover, lika tjocka som reglarna (dvs 145mm). Några invändningar?
    2. Behövs vindpapp? I och med att jag kommer stänga krypgrunden och ha en undertrycksfläkt har jag svårt att se att den har någon funktion eftersom det inte bör blåsa nämnvärt upp i isoleringen från grunden? Dessutom rätt svår att sätta dit underifrån.
    3. Vad ska jag använda som trossbottenskivor? I och med att fuktigheten är under kontroll så känns skiva av fibercement onödigt dyrt. Idag sitter asfaboard. Är inne på 3mm oljehärdad masonit men har inte kunnat läsa mig till om den håller eller inte när materialet inte blir för fuktigt?Dessutom inte så tjock isolering. Kan ett alternativ vara att spika fast dem på bjälklaget direkt och använda dem redan inköpta reglarna för att stödja masoniten tvärgående? På så vis behöver jag inte kapa dem och baxa in dem i facken mellan bärlinorna och det blir inte lika mycket springor. Det känns även svårare att fästa dem underifrån på något bra sätt mer än att isoleringen ligger som tyngd om jag lägger dem i "facken"
    Andra alternativ som jag funderar på är plywood eller OSB-skiva.
    4. Springorna som oavsett kommer uppstå i trossbotten, behöver jag täta dem eller vill man inte ha det för tätt i och med att varm o fuktig luft kommer sugas ner till grunden och den får gärna inte fastna i materialet däremellan.

Många frågor och långt inlägg men tacksam för alla som orkar läsa igenom och komma med input.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.