Byggahus.se

Material vid Brandklass EI30

1. V
    Medlem Nivå 4
    Hej!
    Har läst en del inlägg här på forumet om hur man uppnår EI30 med hjälp av dubbla gipsskivor + isolering.
    Jag kommer ha isolera garage oavsett...
    Jag har även sett att det finns brandklassade gipsskivor att köpa, tyvärr verkar dessa mer än dubbelt så dyrt som vanligt gips.... vilket det blir mer ekonomiskt att istället köra på dubbelgips.

Men är det någon som har koll på andra lösningar för att uppnå EI30 ? Mer praktiska lösningar...
    Finns det brandklassade fiberskivor typ minerit som går att använda som innerväggar och dessutom få en mer fukttålig innervägg !?
    Eller går det montera träskivor + gips eller liknande för att uppnå brandklass och dessutom få nyttan att slippa gipsplugg ?

Som sagt! Någon som har koll på bra alternativ till de vanliga dubbelgipset ??

/V

2. B
    Medlem Nivå 8

SLippa gipsplugg?

När du skriver slippa gipsplugg hur menar du då? Skulle du dra lager nummer 2 i lager nummer 1 med gipsplugg eller vad?

Sen vill jag spä på frågan lite och grejen är väll den att om man har isolering samt typ OSB och enkelgips så räcker det väll till brandklass 30? Isoleringen är ju branskyddande i sig. Eller?

Jag Kommer ju ha en sockel på ca 30-50cm samt 50-70cm plåt ovanför den så det är täckt upp till 1m höjd men om det påverkar nogot vet jag inte.

3. I
    Medlem Nivå 8
    Min KA upplyste mig om att det för EI30 krävdes minst en skivstjocklek på 24 mm och isolering ovanpå (gällde innertak) av typ som inte var lösull. Således fixar det sig med en OSB á 11 mm och en gips på detta á 13 mm. Anledningen till att lösull inte var OK var att när det bränner igenom tenderar lösullen att drösa ner, medan "vanlig" håller ihop ett tag till. Någon enstaka takdosa var också OK.

Men detta var i mitt specifika fall och konstruktion. Inte säkert att det gäller i Ditt fall.

• Laddar…
  4. V
    Medlem Nivå 4
    Nej nej... jag menar förståss att slippa använda gips-plugg så fort man ska sätta upp sakre på väggen. Förslaget du gav med gips + OSB + isolering verkar ju vettigt... men som i de flesta andra inlägg har du också en aning tvivel ifall detta är godkänt antar jag ... eftersom du slutar meningen med "eller ?" .. ;)
    Känns ju som OSB skivor borde brinna bättre än gips och därför borde 2 gipsskivor stå emot brand bättre än 1gips + 1OSB och därför tvivlar jag en aning....
    Ingen som VET exakt vad som gäller ? Eller finns det inget uppslag på lösningar för att uppnå EI30 ? Är det upp till en själv att "höfta" till med något som man tror håller en brand 30 min ? ;)

/V

5. F
    Medlem Nivå 7
    "I 30 respektive EI 60 står för att konstruktionen skall motstå brand 30 minuter respektive en timme. Boverkets uppgift är att ställa kraven på brandskydd genom våra byggregler. Hur man i detalj utformar en vägg eller bjälklag för att uppfylla kraven är däremot upp till den som bygger. Förslag på lösningar finns i olika brandskyddshandböcker, tex från Svensk byggtjänst eller Svenska brandförsvarsföreningen. Byggmaterialtillverkarna har också information om hur deras produkter skall kombineras för att uppnå en viss brandmotståndsklass. Om du är osäker bör du vända dig till en yrkesman."

http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1775&epslanguage=SV

Ingen hjälp här :surprised:

/fredrik

6. V
    Medlem Nivå 4
    Kanske någon här som har koll på lösningarna i brandskyddshandböckerna från Svensk byggtjänst eller Svenska brandförsvarsföreningen dådå?
    Eller så kanske det finns en yrkesman ibland oss ? ;)

/V

• Laddar…
  7. Z
    Medlem Nivå 4
  8. B
    Medlem Nivå 8

Dåså

Helt klart är att jag inte VET. Jag är charkuterist och inte snickare =)

Men som någon skrev så är det upp till byggaren att lösa detta. Så OSB, gips och så 170mm glasfiberisolering bakom det anser jag (charkuteristen =) uppfyller EI30 i mitt garage.

Som sagt. Jäkligt skönt att slippa plugga så fort det är något. Fast då kanske man planerar sina monteringar en aning istället för att bara dra fast skräpet på väggen =)

9. ornet
    Medlem Nivå 5
    Jag använde additionsmetoden för att kontrollera mitt brandmotstånd.
    Kommer att ha när det är klart:Träfasad, 235mm (45+145+45)stenullsisolering, träskiva samt enkelgips.
    Detta ger ett värde som vida överstiger EI60
    Finns mkt skrivet om Additionsmetoden som är en typgodkänd metod att räkna brandmotstånd
    Ett ex: Följ länken och läs på sidan 24 http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brand_ljud.pdf

10. S
    Medlem Nivå 8
    Jag använde från garaget sett: 13mm gips-12mm plywood-170+45mm stenullsisolering-12mm plywood-13mm gips.
    detta godkände kommunen.
    det räknas som dubbla lager gips.
    dubbla lager gips och jag tror det var minst 95mm stenull skulle räcka.

11. V
    Medlem Nivå 4
    Pratade med min KA idag och det enda som behövdes var isolering + enkel gips.
    Han menade att isoleringen i sig fungerar som brandskydd... alltså vanlig mineralull.
    Så jag kör typ 95mm isolering och enkel gips-skiva.. sen är det klart. :)
    Glad överaskning inför julen!

/V

12. S
    Medlem Nivå 8
    Jag är rätt säker på att stenull har högre brandklass än glasull.
    Högre flampunkt är det iallafall.

13. N
    Medlem · Nivå 12
    Flampunkt är den TEMPERATUR en VÄTSKA avger brännbara gaser i sådan mängd att de är tändbara, begreppet hör inte hemma här.

Däremot har du i princip rätt i att stenull tål värme bättre än glasull. I praktiken använder man "bara" stenull när man har något särskilt brandkrav. Glasull används dock flitigt även som isolerande brandmotstånd inne i väggar och tak. Men om du tittar på t.ex. en isolermatta för att isolera ett skorstensrör så utgörs den av stenull.

14. A
    Medlem Nivå 4
    Jag kan meddela att det går bra att byta ut ett lager gips mot ett lager plywood och fortfarande uppnå EI60. Vi har låtit göra en grundlig undersökning på det på jobbet (jag är byggnadsingenjör) och väggen klarar då brand i 59 min jämfört mot dubbel gips som klarar 60 min men den lilla minskningen är försumbar.

15. F
    Medlem Nivå 7

Har jag förstått dig rätt att du bytte ut en av gipsskivorna i en dubbelgipskonstruktion mot plywood ?:confused:

/fredrik