Byggahus.se
Stina71 skrev:
GK100, dåliga ledningar mellan kapslingar? Vilka ledningar på bilderna är det du menar?
Alla. Dom är gamla och bör bytas inom dom närmsta åren. Man kan säga att alla kablar som är äldre än 50-talet bör bytas!

//Patrik

• Gilla
Stina71 och 1 till
  • Laddar…
Nej, sluta oroa dig nu. Det är bomull. Gå till ett antikvariat och försök få tag i en bokserie som heter Elektronisk handbok. Den är från 40-talet och där finns dessa kablar beskrivna i minsta detalj.
Man använde också en annan typ av isoleringstejp än den av plast som vi har idag, den var också uppbyggd kring textil och det är troligen det som man lindat runt ledarna som du ser.
Tänket kring brandskyddande material var inte vad det är idag och plast fanns inte.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Den stora fördelen med fasadmätarskåp är att elanläggningen är helt och hållet kundens ansvar inne i huset. Elbolaget kan lätt kolla sin mätare och sina plomberingar.

Det är många elbolag som kräver en sådan lösning när en kund vill förändra delar som.ligger före elmätaren. I Ts fall är huvudsäkringarna placerade i en separat servis säkringslåda vid elkabelns ngång till huset .

Med fasad mätare blir det mycket enklare att bygga om i huset eftersom allt i huset är under husägarens kontroll. Skåpet blir en tydlig överlämningspunkt mellan elbolag och husägare.

• Gilla
Stina71 och 1 till
  • Laddar…
Tack alla! Ska ta med era synpunkter i mina diskussioner med den elektriker som kan komma att bli aktuell.

Borde kanske först, innan elektriker kontaktas, ta ett snack med elleverantören för att reda ut var deras ansvar/kostnad upphör och min tar vid. Kanske är de skyldiga att bekosta någon av installationerna?!

Ja, fråga nätägaren eller elektriker för även h*n bör veta hur dom gör där du bor. Vissa nätägare kan gå in och betala delar eller hela flytten av mätare om man flyttar ut den.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Nu tror jag det är så att jag har typ nån mätare som nätägaren kan läsa av på distans. Så, då kanske de inte bryr sig så mycket om ifall mätaren är ute eller inne?! Eller?

Att man kan fjärravlästa (alla har den typen av mätare i dag) spelar ingen roll, man vill att den ska sitta åtkomligt för ev byte och service utan att man först måste försöka få tag på den som har nyckel till huset och sedan passa in en tid som fungerar för alla.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Aha, ok! Då ska jag börja med att ta ett snack med elleverantören! :)

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.