Hej,

Har gjort tre stycken stommar i måttet 110x65cm och de är gjord i tryckat. Jag kom som i efterhand på att tryckat kanske inte är det bästa materialet när man samtidigt skall handskas med mat men gjort är gjort och nu står stommarna där. :)

Det jag nu är fundersam på är hur jag skall lösa den sk. köksskivan till dessa stommar. Har i princip googlat mig till huvudvärk så nu försöker jag med ett eget inlägg istället för att lägga fler timmar på att skumma igenom forumtrådar som i slutändan inte gjort mig så mycket klokare.

Har någon ett tips på material till 3 st köksskivor i måttet 110x65? Jag har inte tänkt ha något "överhäng" och där av samma mått som underredet.

Har tittat på kompaktlaminat, marinplywood och liknande men vet inte om jag är så sugen på att betala det priset. Epoq har ex. kompaktlaminat för 2300:-/meter vilket skulle betyda 7000:- ungefär för tre skivor. Kan man köpa någon form av obehandlat trä och sedan få det att bli väderbeständigt?

Ytterst tacksam för svar.

Ibland ser man köksbänkar gjorda av betong, kanske kan vara ett lagom sommarpyssel att gjuta egna?

• Gilla
nipra
  • Laddar…
Formplywood fungerar om du försluter kanterna och köper bra kvalité (ej byggmax). Du kan även limma ihop t.ex råspånt eller köpa en ekbänkskiva och båtlacka (4-6 strykningar). Annars är det även ganska enkelt att gjuta skivorna du behöver och det är egentligen det bästa materialet utomhus. Gjut dem ca 5 cm tjocka med armeringsnät i mitten, det går åt 75 kg torrbruk till varje skiva.

• Gilla
nipra och 1 till
  • Laddar…
Tackar för svaren, blir nog till att snickra till en bra form då. :)

En följdfråga angående tipset att hålla sig undan Byggmax, vad bör en fomplywood gå lös på per kvadrat om det skall vara av tillräckligt bra kvalité?

På Beijer var formplywood i princip i samma prisklass som Byggmax (några tior dyrare bara).

Redigerat:
  • Gilla
68carlsson
  • Laddar…
Bra fråga, hur ser man vilka skivor som är av bra kvalisort?
Trodde skivor från byggmax eller dyrare typ XL var samma :/

De billigaste skivorna är inte limmade med vatten- och kokfast (WBP) lim, har tunnare fenolhartsfilm samt är uppbyggda av sämre och blandade träslag vilket gör att de inte är släta. De är enbart tänka att gjutas ett fåtal gånger på. De finare skivorna (oftast röda i färgtonen och ljusare än de billigaste som är svarta eller mörkbruna) kostar runt 600-1000 kr för en 12x2500x1200. Oftast poppel eller björk som ytlager och WBP-limmade. Man känner direkt på vikten och slätheten om det är högre kvalitet, går inte att ta miste på. Dessa skivor är tänkt att gjutas på 10-25 gånger.

Eller låta en plåtburkar bocka till rostfria plåtar som är vikts i kanterna

Har nu påbörjat gjutningen, återkommer när det är klart. Har aldrig gjort det tidigare så räknar med att det kanske inte kommer gå helt smärtfritt men man lär väl sig. :)

Viroc fungerar utmärkt, säljs på Fredricssons

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.