Byggahus.se

Material takkupa som är klädd med plåt

1. K
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Har en fråga rörande takkupor. Om man har en liknande den på den här bilen https://farm8.staticflickr.com/7155/6727383049_b237317b1f_m.jpg vad för material bör då ligga närmast under plåten så att säga? Har ett hus från 79 och det förefaller att det yttersta där är en spånskiva vilket inte känns som det självklara valet i dagens läge. Nu jävlas väl även plåten för mig för det har ju gått in vatten där, men ändå, spånskiva?

Tacksam för upplysningar om hur en konstruktion bör se ut.

Tack på förhand

MVH

Klas

2. Goteborg
    Medlem Nivå 8
    Närmst plåten ska det vara underlagspapp. Hur konstruktionen under pappen ser ut varierar väl men plywood och råspont är väl i princip standard. Spånskiva är inte optimalt då det fortfarande är en ganska fuktig miljö så långt ut i konstruktionen.

3. K
    Medlem Nivå 6
  4. Goteborg
    Medlem Nivå 8
    På 80 talet hängde jag i sandlådan med andra barn i min ålder så byggnadsteknik från den tiden är inte mitt huvudämne direkt.
    Idag är det stabilt underlag som gäller med underlagspapp om det ska plåtas in. Hade förutsättningarna varit som på bilden ovan om jag kommit ut på jobb hade jag inte monterat plåten utan avvikelse påskriven av beställare.

5. K
    Medlem Nivå 6
    Har du någon uppfattning om vad det kostar att klä om en sån kupa på ett ungefär?

Mvh

Klas