Byggahus.se
Ska flytta snart och det finns en garderobsvägg som behöver ny inredning.

Tänkte en platsbyggd lösning men velar över material och sammanfogningsteknik,
tar gärna emot tips. Garderobsväggen kommer att täckas av ett tygdraperi eller skjutdörrar, alt vanliga dörrar om det får plats mellan säng och vägg.
Ungefärlig skiss enligt nedan, kanske lådor på vissa ställen och annan hyllindelning, anpassas för att bli lite mer praktisk etc. Men på ett ungefär.
Den ska gå till tak och täckas av med någon list, ca 2500hög och och bredd ca 3200.

Material jag velar mellan och mina tankar på hur jag skulle sätta ihop det nedan.
Andra alternativ?

Björkplywood
med massiv list som face frame

* ganska dyrt,
* tänkte sammanfoga med pocket hole direkt på plats för att slippa bygga moduler (sparar material)
* kan betsas och få en fin (?) yta med ådringar.

18 x 1220 x 2440 B/BB 1 230kr från calexicowood.se
Tänkte jag delar en sådan skiva rakt av så får jag djupet på garderoben och sedan kapa till hyllplanens bredd.
Höjden i sin helhet till gavlarna.
Det framgår ej om det är svarvat fanér eller knivskuret. Sen är ena sidan lite sämre kvalitét men det är endast på ett av ställena som båda sidor kommer synas tydligt så då borde man hitta en av skivorna som är duglig.

MDF-

- täcks av med list i framkant
- billigaste alternativ
- behöver bygga moduler (vilket kan vara en fördel också, mer lätthanterligt)
- tänkte domino / alt skruva/plugga för att sammanfoga
- mer jobb med målning/ytbehandling

Lamellskiva
Ungefär samma som plywood men något billigare,
tänkte sammanfoga med pocket hole på plats dvs ej moduler
Tätlimmad kärna med ytor av svarvat faner för fanering och betsning. Tvärfanerat, Björk/Al-lamell B/BB 5-ply 18 x 1250 x 2500 679kr

Limfog skivor furu
*
finns i rätt djup från början
* ca dubbla pris mot mdf men billigare än plywood eller lamellskiva
* en jävla massa kvistar i på de skivor jag sett, så måste täckmålas ändå

Måste jag bygga den i moduler eller finns annan teknik? Killen i detta klipp verkar montera direkt på väggen med pocket hole vad jag kan se. Det vore ju bra då jag slipper dubblera material där modulerna möts.

Bild på min skiss
Garderob-utkast.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en ytbehandling som vore snyggt att få till med något av trä-materialen
Kapellet_2-1024x613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyllan kommer ju mestadels vara täckt, så funderar lite på om man ska nöja sig med mdf och täckmåla.

Priset är inte det allra viktigaste men vill hitta sweetspoten mellan pris/kvalitét och känsla.
Vad skulle ni valt för material samt sammanfogningsmetod?
Alla tips och råd tas tacksamt emot, vad som ni rekommenderar, erfarenheter etc
Även länkar till specifika produkter uppskattas.

Ännu ett alternativ är furuplywood i kvalitet B/BB, lite billigare än björk och lite mer levande yta
kan bli fint att lasera med ganska täckande färg.

Furuplywood 18x2440x1220 mm B/BB ExT
hornbach 586,00 kr

Någon som har något att säga om metoden han använder i videon ovan ist för separata moduler? Svårt att få allt rakt?
Svårt att se hur han gör då det går så snabbt. Hur får han fast baksidorna tex, fräst spår?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.