326 läst · 2 svar
326 läst
2 svar
Material innervägg (Lägenhet från 1908)
Hej!
Jag har tänkt att hänga upp tv på väggen mellan vardagsrummet och sovrummet. Men är osäker gällande vad för typ av skruv/plugg etc jag bör ha givet material i vägg? Lägenheten är från 1908 om det kan hjälpas.
Mycket tacksam för svar!
Bästa hälsningar,
C
Jag har tänkt att hänga upp tv på väggen mellan vardagsrummet och sovrummet. Men är osäker gällande vad för typ av skruv/plugg etc jag bör ha givet material i vägg? Lägenheten är från 1908 om det kan hjälpas.
Mycket tacksam för svar!
Bästa hälsningar,
C
Vad är det för material i väggen? Det är det som avgör. Skruva direkt i trä med träskruv. Borra, plugga, skruva i sten, betong, mm.S sekel skiftet1912 skrev:
Det spelar nog ingen roll, trä, tegel, sten och betong åldras inte så det har någon inverkan. Dessutom kan det ha renoverats/ändrats en eller flera gånger på drygt 100år.S sekel skiftet1912 skrev:
Vad säger hyresvärden/brf:n? Bästa tipset är nog att fråga där först.S sekel skiftet1912 skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruv"

Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 502 inlägg
Rätt vanligt var ju kloasongväggar som tapetserades i rummen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg
I å fall är det bästa att fästa med långa skruv som går genom puts och vass hela vägen in till träplankorna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg
I å fall är det bästa att fästa med långa skruv som går genom puts och vass hela vägen in till träplankorna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skivmaterial i innervägg Hjältevadshus 1987?
Byggmaterial & Byggteknik -
Material i gammal innervägg
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Vad för material ska jag använda till innervägg, oisolerade förråd?
Bygga innervägg i lägenhet. För sovrum. Innertak av gips och parkettgolv.
Distansmaterial innervägg hus byggt 1976
Byggmaterial & Byggteknik