Byggahus.se

Material för tunna plansteg i trappa?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Vi håller på att bygga ett nytt hus, och i detta kommer vi att ha en trappa av modell "fyrkantig spiraltrappa", dvs att planstegen följer väggen på två sidor, och hänger i taket på två sidor. De ansluter till en mittpelare i rostfritt, och anslutningarna till väggen resp taket är också i rostfritt. Jag bifogar en bild på trappmodellen så ser ni tydligare.

Vi har nu kommit fram till att vi inte vill ha plansteg i glas, som ursprungsmodellen som vi utgått från hade, utan i någon annat material som fortfarande går att få hållbart med en tunn tjocklek.

Någon som har tips om ett material där det räcker med några centimeters tjocklek för att få nog hållbart för att fungera som plansteg?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Fyrkantig-spiraltrappa-med-glassteg1.jpg

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Vilket 2 mm plåt som helst om kanterna är nedbockade 2 cm. Jag tycker durk-aluminium är snyggt.

3. C
    Medlem · Nivå 11

kolfiber

Jag har också letat efter bra material, till min svävande trappa.
    Arbetshypotesen är fn att köra med kolfiber. En första prisuppskattning, utan att vi diskuterat tjocklek på stegen (det är materialet som är dyrt, så ju tjockare sted, ju dyrare) jag fått från Carbix (www.carbix.se) är att det skulle gå på 6000-15000 plus moms för 9 trappsteg i storleken 60 cm breda 20 cm.

4. M
    Anonym
    Varför inte grejja så hela trappan blir i rostfritt? Kör du 6mm som plansteg så behövs nog ingen nedbockning av kanter och det blir en enhetlig trappa. Dock kanske för enhetlig...

5. D
    Medlem Nivå 1
    Trappan på bilden, med glassteg, var verkligen makalöst snygg. Får man fråga varför ni inte vill ha glas? Är det pga repor?

6. J
    Medlem Nivå 1
    Danne_H: att vi inte vill ha glas är av flera anledningar. Personligen gillar jag inte den "blåa" färgen som tjockare glas får (syns på bilden). Sen är det också halkigt, dyrt och smuts och fläckar syns bra och ser ofräscht ut.

7. C
    Medlem · Nivå 11
    Du slipper den blå färgen om du väljer järnfritt glas (t.ex. optiwhite). Kostar lite mer, men inte så jättemycket tror jag.
    Håller dock med om dina övriga argument.