Byggahus.se

Material för stommar, lamellträ vs mdf

1. Akahigi
    Medlem Nivå 8
    Kommer köpa kök snart med lackade mdf-luckor. Fråga är då om man ska köra lamellträstommar eller mdf? De ska också lackas i en beige kulör.

Vi kommer köra utan överskåp, underskåp med lådor och en sida av köksön med underskåp med hyllor. Två högskåp kommer finnas.

Vad tycker ni om lamellträ vs mdf, förutsatt att allt ska vara målat?

2. Akahigi
    Medlem Nivå 8
    Ingen som tycker något?

3. F
    Medlem Nivå 8
    Hugget som stucket om det ska lackas...:)

4. Akahigi
    Medlem Nivå 8
    15 kex billigare i mdf... Mdf då kanske

5. A
    Medlem Nivå 1
    Ska du bygga stommarna själv?

6. Akahigi
    Medlem Nivå 8
    Nix, blir inget självbygge, det finns inte tid :)

Kör på mdf, det rör ju inte på sig heller, så slipper man fundera på det...

7. A
    Medlem Nivå 1
    Nu blir jag nyfiken: vilka leverantörer erbjuder mdf-stommar? Eller blir det plats-/snickeribyggda stommar?

8. Akahigi
    Medlem Nivå 8
    Bomankök, man kan nog få stommar i vilket material man vill där. Iaf spån, lamellträ, mdf, massivt etc...

9. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    MDF måste väl vara ett av de mera opraktiska material till stommar som har tillverkats.
    Går inte skruva in i kanten på MDF, så Bomankök måste ha någon finurlig lösning hur man får ihop det i hörnen.

Jaja, inte mitt problem, Protte

10. Akahigi
    Medlem Nivå 8
    Förborrar man kan man ju skruva (det går väl bra?), plus att man kan ju limma, kexa, köra med domino, etc. Själv har jag kexat ihop en möbel i mdf, funkade kanon.

Är stommar generellt sett ihopsatta med skruv från snickerier?

Ska kolla det med dem om jag kommer ihåg det :)

11. A
    Medlem · Nivå 19
    Färdiga stommar brukar väl vara limmade och sedan skjuter man i några osynliga dyckert som håller det på plats under torktiden. Har inte sett det på köksstommar men på andra hyllkonstruktioner.

12. Akahigi
    Medlem Nivå 8
    Ja, de borde absolut vara limmade om de inte kommer som paket...

13. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Fick du nåt svar på varför man skulle vilja göra stommar i MDF?

Jag ser inte vad fördelen skulle vara jämfört med en bra spånstomme?

Tack!

14. Akahigi
    Medlem Nivå 8
    Nja, alltså jag har nog själv propsat på mdf eller lamellträ framför spån. Det är inte snickeriets påfund. Generellt sett tycker jag mdf blir en mer hållbar möbel, och du slipper det laminat som sitter på spånskivor vilket gör att de blir snyggare invändigt. Orsaken till att köra på spån är ju ekonomiska, och laminatet åldras som bekant tråkigare än målad mdf. Om man sedan kör mdf som luckor också så tänker jag att det kommer se schysstare ut med allt i samma material och samma färg.

Laminatet på spånskivor håller ju bra, men är svårt att laga eller fixa till enligt min erfarenhet. Därav har jag tänkt mdf...

Skruvning är problematisk i mdf eftersom man måste förborra, men jag antar att jag håller mig ifrån skruvning.

15. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Du tänker nog på melaminbelagd spånskiva, inte på laminat men det är inga problem att lackera på melaminbelagd skiva så du får samma yta på stommar som luckor.

Protte