Byggahus.se

Material för skadad puts

1. Joakimhew
    Elektroniktokig · 34 inlägg

Joakimhew

Elektroniktokig
    Hej, har en fråga angående något som jag inte hållt på med tidigare. Skall försöka laga en gammal puts i ett förråd som gått sönder och spruckit på flera ställen. Har spacklat mindre hål förrut men aldrig jobbat med en så stor yta som det här..
    Jag undrar först o främst om någon kan identifiera vad det är för vägg baserat på mina bilder samt vilket bruk som blir bäst/snabbast för att laga väggarna?

Tack så mycket på förhand!

Redigerat 18 jul 2017 15:54
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är sprickorna någon form av sättningar i huset och du spacklar så kommer dom säkert igen
    Rensa ur dom små lite sedan sandspackel , dom stora rensa ur löst och sedan enligt nedan
    Vanligt sandspackel och blanda i lite cement ( fyller ut bra ) då brinner det utan att sjunka , du ska inte fylla fullt , ( jäms med vägg ) utan låta ytan ligga lite under färdig vägg , blir hårt nästan omöjligt att slipa , sedan sandspackel och slipa , fukta gärna lite före så fastnar det bättre

• Laddar…
  3. Joakimhew

Joakimhew

Elektroniktokig
    Okej toppen, tack så mycket för tipset! La upp en till bild med den största skadan. Värt att notera är att 2 av totalt 4 väggar i förrådet är bärande. Dessa har klarat dig ganska så bra. De 2 andra är de med mest skada.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Även den sista bilden går det att ha spackel och cement till , cementen gör att det inte sjunker och brinner över en natt , annars om man lägger ett tjock lager spackel , så vill det inte torka kanske på flera veckor och sjunker djupt
    Är du kvar ? Blanda inte till mer än du behöver för tillfället , för mycket - över natten bara att dumpa

5. Bästa svaret

S
    Anonym

SBH

Anonym
    använd inte sandspackel. gipsspackell eller gipsbruk och sedan fog i mindre sprickor. dock kommer vissa spricker att komma tillbaka

• Laddar…
  6. S
    Anonym

SBH

Anonym
    • Laddar…
  7. Joakimhew

Joakimhew

Elektroniktokig
    Gipsbruk är det som jag själv tittat på lite också, funderar kanske på att knacka ner de 2 väggar som är sämst och sätta upp gipsskivor istället. Kanske är en bra idé? (Se bild)

Angående elröret. Det är något som jag även fundrst över, detta är en bostadsrätt så är lite osäker på vad jag får göra där.Tack så mycket!

Redigerat 18 jul 2017 16:52
  8. S
    Anonym

SBH

Anonym
    det kommer ju fortsätta att röra sig. kan bli så att gips spricker i långa loppet.
    är ju ett förråd dock.

• Laddar…
  9. Joakimhew

Joakimhew

Elektroniktokig
    Ber om ursäkt för mitt dåliga ordval haha. Är inte ett förråd utan ett litet walk-in i en lägenhet!

10. S
    Anonym

SBH

Anonym
    jag tror på gips. dock inte tunn renoveringsgips

• Laddar…
  11. S
    Anonym

SBH

Anonym
    satsa på långa gipsskruv. mät putstjocklek. och lägg på för gipstjocklek. samt att skruven skall in i träet.
    du har horisontell "glespanel" (vissa skruvar kommer missa träet då det är en springa) att sätta skruven i.

12. Joakimhew

Joakimhew

Elektroniktokig
    Okej, tack så mycket! Ska jag inte knacka ner den befintliga putsen? Eller missförstod jag när du sa "lägg på för gipstjocklek" haha

13. S
    Anonym

SBH

Anonym
    du måste inte. dock får du gips där putsen har varit. och tappar inte någon yta.
    någonvägg kan vara murad

14. Joakimhew

Joakimhew

Elektroniktokig
    Okej, tack igen SBH! Angående elröret. Har aldrig jobbat med ett elrör i metall förrut, vet du möjligtvis hur dessa brukar ser ut längre ner i väggen? Kan bli svårt att dölja det på egen hand.

15. S
    Anonym

SBH

Anonym
    nä, ingen gissning. kan se ut precis vad som helst.
    skarvas med plåthylsa, dosor är i plåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.