Hej, nu är jag här också med massa frågor!
Gör nästan inget själv, kan inget själv - anlitar hantverkare - men behöver ändå veta en del för inköp av material när vi nu ska isolera vår nya 12 kvm friggebod som ska användas som varmförråd - dvs vi tänker ha den uppvärmt till 5-10 grader året om. Golvet är redan isolerat.
Först tänkte jag OSB + gips på väggarna, men tycker liggande råspont är snyggare - då räcker det väl med den? Vad är billigast?
I taket tänkte jag pärlspont, men nu finns det ju färdiga skivor som är spårade, kan det va nåt eller är de bara till för dekorationsskivor på befintlig vägg?
Plastfolie eller inte plastfolie - det är frågan? Ska man ha det både i vägg och tak?
Hoppas och förmodar att hantverkarna har koll på ordningen på luftspalt, papp, isolering, folie osv. Men vore ändå bra att veta vad som är rätt ordning - om det finns någon rätt ordning.
Finns det någon färdig inköpslista eller bruksanvisning på "isolera friggebod". Har googlat men hittar inget bra.
Kan någon gissa vad kalaset kan gå på totalt för isoleringen (inte hantverkskostnaderna) så man inte får en chock på byggmarknaden. Vill inte det ska bli för dyrt. Det ska ju "bara" fungera som förråd, men man vet ju inte om det blir gäststuga eller liknande i framtiden. (Stående reglarna på 45x100 i väggarna cc60 och 45x150 i taket om det har nån betydelse.)
Det finns ju massor med friggebodar där ute, så någon har väl gjort detta inköp nyligen.![]()