Byggahus.se
Nu när våren kommer så är planen att riva den gamla altanen och bygga ny trall, men vad ska man använda för material under altanen om man vill skapa bra förutsättningar för avrinning?

Vi är hyfsat nyinflyttade i en mindre villa (1plan med källare) som får fungera som ett mellanhus tills vi hittar det vi verkligen vill ha, om det tar 1år eller 10år får tiden avgöra. En sak som vi verkligen vill investera i är en ny altan då den befintliga är för liten och ogenomtänkt.
Husets dränering är gammal, men det finns inga större fukt-problem i källaren och den används inte som boyta. Hade jag vetat att jag ska bo i huset kommande 40åren så hade det väl varit klokt att göra en dränering när man ändå sliter bort gamla altanen, men utifrån vår situation känns det inte motiverat.

När jag ändå bygger ny altan tänkte jag istället lägga lite extra energi på att göra grundarbetet lite mer noggrant för att undvika fuktproblem de kommande åren.

Nuvarande altan går ut ca 2m från långsidan, tomten sluttar lätt mot husets långsida
IMG_4594 Medium.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss på nya altanen som kommer bli över dubbla bredden (ca 4.30 ut från långsidan av huset):
Screenshot 2023-03-14 at 15.18.02.png
Skapa konto

Tänker mig att jag ska försöka göra grundarbetet så att jag får en lutning bort från huset (det gråa på skissen får illustrera hur jag tänker marknivån), och eventuellt lägga ner en dräneringsslang som både kan ta vattnet som regnar ner på altanen, och eventuellt även överskott som kommer rinnandes ned från tomten. Detta borde väl minska mängden fukt intill husgrunden?
Screenshot 2023-03-14 at 15.17.24.png
Skapa konto

Vad ska jag ha för material och hur ska jag göra grundarbetet under altanen för att detta ska bli en bra lösning? Eller har jag tänkt helt snett i ovanstående tankar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.