Bör jag matcha nedböjningen på takstolen på den regeln som sitter längst upp på gavelspetsen i bild?

takstolarna har ca 10mm nedböjning i mitten, ska ja sätta regeln så den följer samma form eller ska ja sätta den rakt? hur gör snickaren?

hoppas ni förstår vad jag menar, är ju bara en kosmetisk fråga
Takstol med lätt nedböjning och regel längst upp på gavel, isolering synlig nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åtminstone jag har väldigt svårt att förstå vad du menar. Det är ett knepigt perspektiv på fotot också.

Vad är din tanke, isolera mot yttertaket eller sätta regel mot gavel för att sätta väggskivor i ?
Det är olika tekniker, om du skall ha den till väggen så spelar det ingen roll med dessa 10 mm.
Om du tänkt sätta den för takinklädnad så som panel eller skivor hade jag satt den utan böj, om taket kupar lite syns det inte, men om det kupar i ett hörn mellan olika material ser man det mer.
Sätt rakt, följ inte böjningen.

Mvh P-A

försöker förklara bättre,

Nedböjning takstol RÖD

Rak eller matchande regel: BLÅ

45x45 tvärgående med isolering: GUL´
Inre takstruktur med nedböjd takstol markerad i rött, rak regel i blått och isolering med tvärgående element i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sen ska de ju på med gles och gips på väggar samt tak.

Hela taket har ju något välvd yta på grund av den lilla nedböjningen, så frågan var ju om ja ska passa på att matcha den blåa regeln får att gå dom gula tvärgående raka eller låta den blå regeln vara rak?

Jodå, jag förstod dig rätt, svaret är samma, sätt den "blåa" rakt.

Jag hade satt den blåa lite längre ner än befintliga regnar, sedan hade jag rätat upp, satt nya, raka, mot takstolarna, sedan glesen.

Detta hade jag gjort om det varit mer än dina 10 mm, om detta stämmer är det inte mycket snett/häng.

När du sätter gles, gips, eventuellt annat ytskikt så har dessa få millimeter försvunnit.

Mvh P-A

ps
Det viktiga är att sätta regeln utan böj mot gaveln, annars syns boken, svikten i det andra taket kommer inte att märkas speciellt, det ligger precis i närhet av de byggnormer som en hantverkare lämnat som godkänt arbete.

Jag hade skruvat regel i regel, rätat upp svikten..... Kanske!

ds.

Tack för svaret!

blir rakt då så får resten vara som de är, har suttit träpanel direkt på takstolarna innan och aldrig tänkt på att de är lite nedböjt.

man måste ju blir klar någon gång också :D

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
hmm, mitt senaste inlägg ändrades böjen till boken, tror att du förstår ändå.
mvh P-A

P Pagno skrev:
hmm, mitt senaste inlägg ändrades böjen till boken, tror att du förstår ändå.
mvh P-A
jodå förstod de! :D

Men skadad som man är så efter lite googlande på justerskruv så blir de en sväng till bygghandeln nu ändå så man kan sova gott framöver :geek::)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.