N
Hej!
Nätägare av elnätet ska byta mätare .
De hävdar att de ej kan byta mätare på grund av att jag har 3st säkringar under huvud säkringarna som går t garaget.

De hävdar att man ej får ha säkringar förutom huvudsäkringar där?

Jag har haft elektriker hemma som ej påtalat detta.

Vem har rätt?

A
N Nybergzzz skrev:
Hej!
De hävdar att de ej kan byta mätare på grund av att jag har 3st säkringar under huvud säkringarna som går t garaget.

Vem har rätt?
De måste väl gett mer information varför?

Är det så att du har säkringar som ligger före mätaren? I så fall stjäl du ström till garaget.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Och om det är så att säkringarna ligger efter mätaren så får väl nätägaren skicka dit någon med kompetens för att byta mätaren. Gissningsvis vill de inte ha annat än huvudsäkring är i mätarskåpet för att de som gör mätarbytet inte ska bli förvirrade.

Som sagt, mer information behövs.

Ifall vi utgår från att det inte handlar om olaga kraftöverföring, att du på något sätt har ström som inte går genom elmätaren, så tror jag att situationen är följande.

Elbolagen byter inte ut sina elmätare själva utan de hyr in externa bolag som utför jobbet. Elektrikerna som utför dessa arbetsuppgifter har ofta en begränsad utbildning och de får i alla fall bara byta ut elmätaren om det är en vanlig standardinstallation. Så fort det är det minsta konstigt eller ovanligt som till exempel dubbelriktad kraft för solceller eller något liknande så får dem inte byta ut elmätaren. Så jag gissar att elektrikern som skulle byta ut elmätaren av någon anledning kände att din elmätare var utanför hans bekvämlighetszon.

Men elbolagen har också sina egna elektriker och dem får byta ut elmätare även i konstiga och avancerade installationer och de har ofta mer avancerad utbildning. Så jag antar att det hela handlar om vem som får byta ut elmätaren och inte om elanläggningen i sig.

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Hej!

Vem har rätt?
Det finns massor av mätarskåp som har mer säkringar än mätarsäkringar, dom flesta mätarskåp har sedan 60-70 talet plats för "extra" säkringar men det förekom även rätt ofta tidigare. Men det förutsätter att säkringarna sitter efter mätaren. Så förutsatt att dom inte sitter före mätaren är det helt ok.
OCH kan inte nätägaren byta mätare så är det deras problem och inte ditt. Och har "din" elektriker kollat i mätarskåpet och det är OK så tycker jag att han får kontakta nätägaren. För han har högst troligt någon kontakt hos nätägaren som att nätägaren lägger mycket större vikt vid det han sägen till skillnad mot en "svensson" som dom knappt bryr sig om när det gäller den här typen av frågor.

N
Ska ta ett kort.
Känns skönt att de är nätägaren som försöker lura mig som ej vet så mkt om el.

N
Men de hävdade att elsäkerhetsverket så är de olagligt.

tommib
Var det en telefonkonversation eller har du fått något skriftligt? Om skriftligt, lägg gärna upp det här. Om telefonkonversation, be dem skriva till dig om vad de önskar.

Som elmont var inne på så är det nätägarens problem, inte ditt. De måste kunna förklara vad problemet är och hänvisa till någon författning eller sina regler om de har krav. Skriftligt. Det låter väldigt märkligt att de hänvisar till ELSV, om du inte har en mätarplats byggd med blanktråd eller något annat galet.

Ser fram emot bild...

N
Här kmr bild.
Huvudsäkringar överst och nederst är säkringar t garage.
Jordfelsbrytare t höger.
De hävdar att de ej kan byta på grund av jfb t höger med.

• Elcentral med huvudsäkringar, säkringar till garage och en jordfelsbrytare till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda anledningen jag kan se är att garaget matas före mätaren? Men då borde elbolaget vara mer intresserad av att åtgärda felet än att bara konstatera att det är olagligt?

N
useless useless skrev:
Enda anledningen jag kan se är att garaget matas före mätaren? Men då borde elbolaget vara mer intresserad av att åtgärda felet än att bara konstatera att det är olagligt?
De har ej nämnt ngt om att garaget matas före mätaren.
De anser att jfb är i vägen...

N
tommib tommib skrev:
Var det en telefonkonversation eller har du fått något skriftligt? Om skriftligt, lägg gärna upp det här. Om telefonkonversation, be dem skriva till dig om vad de önskar.

Som elmont var inne på så är det nätägarens problem, inte ditt. De måste kunna förklara vad problemet är och hänvisa till någon författning eller sina regler om de har krav. Skriftligt. Det låter väldigt märkligt att de hänvisar till ELSV, om du inte har en mätarplats byggd med blanktråd eller något annat galet.

Ser fram emot bild...
De skulle prata med ngn med mer erfarenhet.

N Nybergzzz skrev:
De har ej nämnt ngt om att garaget matas före mätaren.
De anser att jfb är i vägen...
Om klagomålet rör JFB så kan de nog ha rätt. Det finns säkert någon definition på vilket utrymme som ska vara tillgängligt för elmätare.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
N
D Donald-Duck skrev:
Ifall vi utgår från att det inte handlar om olaga kraftöverföring, att du på något sätt har ström som inte går genom elmätaren, så tror jag att situationen är följande.

Elbolagen byter inte ut sina elmätare själva utan de hyr in externa bolag som utför jobbet. Elektrikerna som utför dessa arbetsuppgifter har ofta en begränsad utbildning och de får i alla fall bara byta ut elmätaren om det är en vanlig standardinstallation. Så fort det är det minsta konstigt eller ovanligt som till exempel dubbelriktad kraft för solceller eller något liknande så får dem inte byta ut elmätaren. Så jag gissar att elektrikern som skulle byta ut elmätaren av någon anledning kände att din elmätare var utanför hans bekvämlighetszon.

Men elbolagen har också sina egna elektriker och dem får byta ut elmätare även i konstiga och avancerade installationer och de har ofta mer avancerad utbildning. Så jag antar att det hela handlar om vem som får byta ut elmätaren och inte om elanläggningen i sig.
Som du säger så har de lejt ett annat el företag som byter ut alla mätare.

Elektrikern som tittade i skåpet trodde att jfb var t en pool.
Har ej ngn pool.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.