Hej! Är det någon som kan hjälpa mig med hur jag ska mäta upp termostaten till golvvärmen?
Bifogar en bild på den med elschema. Öppen termostat för golvvärme visar ledningar och elschema för mätning och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mellan 2 och 4 ska det vara 24v, eftersom dioder lyser funkar nog det.
Mellan 2 och 1 ska det vara 24v när termostaten vill värma.

Tack för snabbt svar. Som du säger så är det 24v mellan 2 och 4.
Med termostaten vriden till max så får jag dock ut 0 v mellan 1 och 2.

Njaa,, om jag tänker rätt så vill du ju ha 24V över värmeslingan när den skall värma. Det är i så fall över 1 och 4. Slingan reptenteras ju av rektangeln som är kopplad till 1.

Med termostaten vriden till max får jag ut 0v mellan 1 och 4. Med den vriden till 0 så får jag ut 24v mellan 1 och 4.

Du har säkert fler termostater av samma sort skifta 2 st och fungerar det så är termostaten körd. Det är enklaste vägen för att hitta fel Själva kretskortet går att snäppa loss, så lådan kan vara kvar på väggen. Glöm inte att bryta strömmen till reglercentralen först.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
A Alleeexx96 skrev:
Med termostaten vriden till max får jag ut 0v mellan 1 och 4. Med den vriden till 0 så får jag ut 24v mellan 1 och 4.
Det "vanliga" felet när styrningen inte fungerar brukar vara att "styrmotorn" har gått sönder. Jag förutsätter nu att det är vattenburen golvvärme.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det "vanliga" felet när styrningen inte fungerar brukar vara att "styrmotorn" har gått sönder. Jag förutsätter nu att det är vattenburen golvvärme.
Ja det är ju klart. Fick för mig att det är lågspännings elgolvärme.

Snopet att ha fel när man hjälper till:lying:.
Men redan att spänningen växlar när du vrider på termostaten tyder ju på att den funkar.
En upp på elmonts förslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.