6 156 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Mäta sprithalt i brine till bergvärme
Hej,
Vi har en bergvärmepump som är drygt 20 år, och den fanns på plats när vi flyttade in för två år sedan.
Jag har noterat att nivån med brine har sjunkit i plastkärlet och jag har fyllt på med några liter vatten en gång redan (förra vintern). Jag vill helst inte göra det igen (för nu börjar det bli dags igen) utan att veta vad koncentrationen sprit (?) är. Förra ägaren kanske har gjort samma sak.
Kan jag mäta detta på något bra sätt? Vad mer borde jag ta reda på (förutom var eventuell läcka är)?
Vi har en bergvärmepump som är drygt 20 år, och den fanns på plats när vi flyttade in för två år sedan.
Jag har noterat att nivån med brine har sjunkit i plastkärlet och jag har fyllt på med några liter vatten en gång redan (förra vintern). Jag vill helst inte göra det igen (för nu börjar det bli dags igen) utan att veta vad koncentrationen sprit (?) är. Förra ägaren kanske har gjort samma sak.
Kan jag mäta detta på något bra sätt? Vad mer borde jag ta reda på (förutom var eventuell läcka är)?
Åk till en rörfirma som säljer värmepumpar och ta med dig en fyralitersdunk/spolarvätska som är rengjord så säger du bara att du ska ha sprit till värmepumpen så fixardom det.Vi tar 18kr liter,J jahallåja skrev:Hej,
Kranen sitter extremt bökigt till, brevid bergvärmepumpen, längst in, längst upp under taket i vrån där den är installerad, så det går endast om man är en babygiraff att få fram nosen till kranen för att lukta.useless skrev:
Men vi slangade ur lite med en tunn slang, och det var tveklöst sprit i glaset.
Fyllde på två, tre nya liter etanolblandning. Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara