Master Bedroom med ingång genom tvättstuga?

6k läst  11 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag behöver lite feedback angående en vinkel utbyggnad av ett Myresjöhus (Lilla Herrgården). Min tanke är att lägga en vinkel tillbyggnad med ett Master Bedroom (klädkammare & toalett) med ingång genom tvättstugan.

Tomten har vissa begränsningar som gör att det inte går att bygga på något annat sätt. VAd tycker ni? Är det några problem att behöva gå igenom tvättstugan för att komma till sovrummet??

Tacksam för ideer /tankar

Bifogar planlösningen med utbyggnaden grönmarkerad

//Anders

2. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Jag tycker att det verkar jättemärkligt. Kan ni inte flytta toaletten till höger istället, så att man får gå från tvättstugan till den och så göra en ingång till sovrummet från vardagsrummet?
    Jag tycker att den där ritningen känns som ett sånt där uthyrningsrum som brukar finnas på en del lägenheter. Sovrummet blir liksom inte "med" i huset om man måste gå genom tvättstugan för att komma dit.

3. v-g
    Medlem Nivå 13
    Varför inte säger jag.

Kan ju vara bra att ha sovrum "skilt" från huset genom att tvättstugan normalt inte är ett rum man "visar upp". Jag är då av den åsikten att i vårt sovrum har ingen något att göra (förrutom vi).

Kan ju vara en oväntad fördel också att gå genom tvättstugan att man kan kasta dagens smutskläder direkt i tvättstugan. Samt att ni har nära till era egna garderober när kläder skall hängas åter efter tvätt.

Negativt kanske är om ni vanligtvis har oreda i tvättstugan att man måste se det varje morgon/kväll.

4. AnnaKanin
    Medlem Nivå 7
    Med tanke på att kvalsterallergierna ökar borde sovrummen ligga så långt bort från tvättstugan som möjligt. I tvättstugan hänger man tvätt, kör torktumlare och torkskåp. Allt detta alstrar fukt som gynnar kvalstertillväxten.

5. K
    Medlem Nivå 1
    Tack för de snabba svaren!

Tanken att skapa en ingång från vardagsrummet har funnints med i vår planering. Problement som vi tycker är att man förlorar en bra hörna i vardagsrummet samt att det blir svårmöblerat. Tvättstugan i vårt fall ganska "snygg". När barnen blir lite äldre så är det skönt att ha sovavdelningarna avskilda från varandra. Men visst, jag är inte själv helt övertygad om det lutar åt denna lösning

//Anders

6. N
    Medlem Nivå 1
    Jag tycker det känns som ni hamnar väldigt långt ifrån barnen NU, om de inte är nästan vuxna ser jag bara nackdelar med att sova så långt ifrån varandra. Små barn har ofta mardrömmar, drabbas av sjukdomar osv. Lite större barn kan ställa till det för sig om man inte har dem under viss tillsyn. Hör ni vad de sysslar med eller om de ropar på er när ni sover bortom vardagsrum och tvättstuga?
    Jag tycker att man ska vara lättkontaktad för barnen plus själv ha lite översyn på vad de har för sig, inte minst om de har tillgång till dator och TV i sin avdelning. Så hellre ingång från vardagsrummet om jag hade fått bestämma.

Tvättstugan är liksom arbetsplats för mig, även om den är snyggt designad. Där finns smutsig tvätt och med den kanske ofräsch lukt. Jobbigt att passera varje gång man ska in i sitt sovrum, påminner om vad man har kvar att göra.

Rent estetiskt ser jag också nackdelar, just att rummet känns separat, som om det inte hör ihop med resten.

7. B
    Medlem Nivå 1
    Jag tycker lösningen ser praktisk ut och ser inte de nackdelar som tas upp som något stort, utan tvärt om. Jag har å andra sidan inga barn heller. Tror det är en smaksak och mer gamla vanor som gör att man inte skall kunna gå igenom andra rum (dock ej andras sovrum) för att komma till sitt sovrum.

8. HusByggarTomten
    Medlem Nivå 11
    Jag ska vara ärlig och säga att jag inte tycker om idén. Först och främst är det inte kul att gå igenom det rummet som alltid ger en lite ångest precis innan man ska sova :) För det andra, om man nu har den vanan, att dra igån tvättmaskinen och nästan ligga vägg i vägg känns inte så kul. Sedan är det lite väl långt till barnens rum när dom är små. Kanske inte är några problem när dom är tonåringar men om det ska säljas kan många tänkas avböja pga just detta.
    Nej, tyvärr tror jag inte på det.

9. B
    Medlem · Nivå 15
    Vinkelutbygget kommer att förvanska exteriören på villans trädgårdssida. Denna lösning är varken vacker, praktisk eller billig.

Nu vet jag inte hur tomten ser ut, och vad detaljplanen föreskriver. Men har ni uttömt möjligheten att helt enkelt förlänga huset åt höger, med hävdad takås? Då skulle ni kunna ansluta ett nytt sovrum till vardagsrummet via en liten passage mellan kök och klädvård. Detta skulle behålla vardagsrummet hyfsat möblerbart. "Rundgången" mellan kök, hall och vardagsrum ger hela huset en mer luftig känsla.

10. K
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Tack för alla ideeer och tankar. Vår planlösnng är nu mer eller mindre spikad ( vi har fortfarande möjligheter att ändra inner väggar). Ingången som först var planerad genom grovköket är nu flyttad. Byglovet blev klart igår och kontrakt med byggare är fixat. Vi kommer att ha ingången till den nya avdelningen genom vardagsrummet som är nedsänkt. Totalt blir det ca 32kvm extra. Der blir 2 trappsteg upp till utbyggnaden.
    Planerad inflyttning under sommaren

MVH Anders

11. M
    Medlem Nivå 6
    Ser fint ut.
    Det ni inte ritiat in är någon dörr att stänga till stora sovrummet med. Brukar ju finnas två skolor.
    En som säger att dörren ska vara direkt vid vardagsrummet så man får ett privat badrum.
    En annan (som jag förespråkar) är att övriga i huset ska kunna använda badrummet utan att behöva klampa in i ert sovrum och därför hamnar dörren efter badrummet.

Sen vore ju en tvättlucka direkt från nya badrummet till tvättstugan en kul finess.

12. K
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi har tänkt att sätta dörren i sovrummet som du också förespråkade. Vi ser också en fördel med att nya toaletten blir en mer allmän del av huset ävem om det är väldigt trendigt för tillfället att ha ett "Master bedroom".

Vi börjar gräva om 2 veckor!!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: