Hej!
För att få mer utrymme mellan bänk och väggskåp överväger jag att sätta väggskåpen högre upp än standard. En konsekvens blir att högskåpen och väggskåpen inte längre linjerar upp mot taket.
Hur illa är det? Ser det väldigt konstigt ut och något jag bör undvika?
Jag har läst på flera ställen att "högskåp och väggskåp ska linjera". Det som talar för att det ändå kan funka är att skåpen har på olika djup - väggskåpen är 37 cm djupa och högskåpen 60 cm - vilket möjligen gör att det ändå ser OK ut.
Någon som har erfarenhet?
För att få mer utrymme mellan bänk och väggskåp överväger jag att sätta väggskåpen högre upp än standard. En konsekvens blir att högskåpen och väggskåpen inte längre linjerar upp mot taket.
Hur illa är det? Ser det väldigt konstigt ut och något jag bör undvika?
Jag har läst på flera ställen att "högskåp och väggskåp ska linjera". Det som talar för att det ändå kan funka är att skåpen har på olika djup - väggskåpen är 37 cm djupa och högskåpen 60 cm - vilket möjligen gör att det ändå ser OK ut.
Någon som har erfarenhet?
Det är bara en smaksak och det finns inga "ska" i det här fallet. Du kan göra precis som du vill med ditt hus/hem
Ett sätt att göra skillnaden mindre iögonfallande är ju att sätta täcksida och takanslutning på högskåpet i samma färg som luckorna så du "drar upp" höjden på de. Så får du inte bara ett avvikande hål där
Ett sätt att göra skillnaden mindre iögonfallande är ju att sätta täcksida och takanslutning på högskåpet i samma färg som luckorna så du "drar upp" höjden på de. Så får du inte bara ett avvikande hål där
Det låter rimligt! Att måla en del av takanslutningen i samma färg som luckorna är en bra idé. Kan ta till den lösningen om det ser konstigt ut.S Stuff skrev:Det är bara en smaksak och det finns inga "ska" i det här fallet. Du kan göra precis som du vill med ditt hus/hem
Ofta finns ju redan färdiglackade täcksidor att köpa i samma färg som luckorna. I alla fall för de ikeakök jag monterat.D dam-dam skrev:
Då kan du klyva till sådana och bygga takanslutningar av. Då behöver du inte hålla på och hittar matchande färg och måla.
Jag tror inte att nivåskillnaden upptill är någonting man kommer att märka speciellt mycket. Men något man definitivt märker är när överskåpen sitter högre än standard.
Vi råkade sätta våra överskåp i stugan 5 cm högre än normalt och för mig som är 184 är det inte hela världen, bara att sträcka lite på sig när man ska ta något från andra hyllplanet. Men för sambon som är 173 blev det inte alls bra.
Gör en testmontering med några skåp och bänkstommar först och låt alla i familjen säga sitt. Att plocka ur diskmaskinen när man måste kliva upp och ner på en pall är trist.
Vi råkade sätta våra överskåp i stugan 5 cm högre än normalt och för mig som är 184 är det inte hela världen, bara att sträcka lite på sig när man ska ta något från andra hyllplanet. Men för sambon som är 173 blev det inte alls bra.
Gör en testmontering med några skåp och bänkstommar först och låt alla i familjen säga sitt. Att plocka ur diskmaskinen när man måste kliva upp och ner på en pall är trist.
Vi satte våra väggskåp 60 cm över bänkskivan istället för 50 cm.
Jag har inte ångrat det en sekund. Jag tycker att alla andra kök har alldeles för tätt nu.
Rekommenderar 100%!
Som Stuff säger så finns det ju täckskivor att sätta ovanför väggskåpen.
Man kommer antagligen inte ens tänka på att nivåskillnaden finns om man inte vet om det.
Jag har inte ångrat det en sekund. Jag tycker att alla andra kök har alldeles för tätt nu.
Rekommenderar 100%!
Som Stuff säger så finns det ju täckskivor att sätta ovanför väggskåpen.
Man kommer antagligen inte ens tänka på att nivåskillnaden finns om man inte vet om det.
Det ser ut så i huset där vi bor. Vi lade inte märke till det på 3 månader innan en kökssäljare påpekade det. Nu sitter det ingen täckskiva på sidan på vårt högskåp så den sidan är vit som takanslutningen, maskerar nog nivåskillnaden lite. Det syns mycket bättre på en ritning än i verkligheten, med ert höga kök kommer alla se det snett nerifrån.
Liknande trådar
-
Vi måste reparera garagets ytterdörr, byta ut de tunna faner-skivorna
Byggmaterial & Byggteknik -
Småsten i matjord
Gräsmatta -
Måste (eller bör) vägg ha gipsskiva för våtrum bakom våtrumsmatta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan någon förklara varför jag måste montera vissa hammarband?
Stenhus -
Måste det vara väggskåp vid köksventilen?
Ventilation