Enligt bilden så ska ju nollan och grå sitta ihop i kontakten och sen en på var plint i hällen. Som vår spis är inkopplad så är plintarna är byglade med en skena och min gråa kabel är ej skalad och tejpad. Så antar att 3e fasen sitter kvar i kontakten.
Måste det vara 2 ST kablar till nollan för belastning eller är det bara för att använda alla kablar?
Måste det vara 2 ST kablar till nollan för belastning eller är det bara för att använda alla kablar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Nej, I Sverige behöver det inte finnas dubbla neutralledare pga att vi har trefas. Anvisningen vill jag mena är felaktig. Det är rätt kopplat i din häll.
Om du inte har tittat i stickproppen så bör du anta att den grå fortfarande är sammankopplad med neutralledaren.
Om du inte har tittat i stickproppen så bör du anta att den grå fortfarande är sammankopplad med neutralledaren.
Så egentligen kopplar man så bara för att kablarna ska sitta någonstans och inte ligga lös och tejpad som min?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Om du menar varför det är två neutralledare på bilden så är det något som tillämpas i Holland, men det alternativet syns inte på din bild. Det tillverkas ingenting specifikt för Sverige längre (eller något annat land), så därför ser vi allehanda konstiga inkopplingsanvisningar som vi aldrig borde ha sett. Vi har ungefär en miljon trådar här på forumet i exakt detta ämne - där folk är förvirrade över en anvisning som gäller för nåt exotiskt land där de röker pipa...
Liknande trådar
-
Måste man ha golvskyddsplåt under ett vedeldat aggregat?
Bastu -
Hej kan ja spackla över detta ? Eller måste ha gipsa om väggarna för det ska se fint ut
Färg, Måla & Tapetsera -
Måste man ha en inspektions lucka i badrum
Badrum -
Måste man ha Platons egna fläkt?
Ventilation -
Min häck, grannen säger att jag måste flytta på den
Juridik