Byggahus.se

Måste man söka förhansbesked eller räcker det med

1. B
    Medlem · 22 inlägg

byggsugen

Medlem
    Vi var hos kommunen igår och ställde lite frågor angående förhandsbesked och bygglov. Han trodde inte att det skulle bli problem att bygga på tomten vi valt ut.
    Förhandsbeskedet skulle kosta 7500kr. Men kan man inte ansöka om bygglov direkt, eller dras kostnaden för förhandsbeskedet av när man förhandsbesked och sen bygglov. Annars känns det som en onödig kostnad att söka förhandsbesked.

2. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Re: Måste man söka förhansbesked eller räcker det

Normalt sett så gör inte lantmäteriet en avstyckning utan förhandsbesked där man prövar lokaliseringen....det räcker inte med att en handläggare tror att det går bra. Ett av mina ärenden är precis avgjort till min fördel i länsrätten efter 1 1/2 år och detta berodde på att grannarna överklagade - trots att bygglov sa att det var lugnt.

Men visst KAN du söka bygglov direkt men du tar en avsevärd risk och därför kan man tycka att riskpremien förhandsbesked är en liten peng i ett stort husbygge.

Premien får du inte tillbaka för övrigt!

3. Benny_o_Lina
    Medlem · Skåne · 1 004 inlägg

Benny_o_Lina

Medlem

Vi söker bygglov direkt, inget förhandsbesked.

4. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Allt beror ju på om det finns en detaljplan eller inte.....regeln är alltså;

Detaljplan - sök bygglov direkt
    Ingen detaljplan och/eller styckad tomt - sök förhandsbesked först

Går man över detaljplanens gränser med max 10%- se till att få grannarnas godkännande INNAN man går vidare.

5. Benny_o_Lina

Benny_o_Lina

Medlem

Vårt ligger utanför detaljplan och enligt stadsbyggnadskontoret fanns det ingen anledning att först söka förhandsbesked så bygglovssökning lämnades in direkt och jag har vatt i kontakt med "gubben" som har hand om byggloven och han har inte heller sagt nått om förhandsbesked.
    Förvisso har vi satt huset med minst 4,5 meter till närmaste tomtgräns och garaget 1 meter från närmaste tomtgräns. Skulle inte vara nått problem med garaget har vi fått höra fast det bara står 1 meter från tomtgräns. Får se hur det blir, vi väntar som sagt på svar och ska vara i kontakt med "gubben" imorgon igen för att höra i vilken turordning vi kommit till nu..

6. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 295 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Du kan ställa PÅ tomtgränsen om du vill, när detaljplan saknas. Det gäller bara att grannarna är med på det.

7. Benny_o_Lina

Benny_o_Lina

Medlem

Ja de va de ja hade fått för mig.. och för säkerhets skull ringde jag våra blivande grannar på den sidan som garaget ska stå och snackade med dom, ska träffa dom på lördag o titta på våra ritningar.. få lite underskrifter på att det är okej o lämna upp dom på kommunen som komplement till vår byggnadslovsansökning så har man ju säkrat den biten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.