Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
För länge sedan byggdes ett förråd till vid vårt hus yttervägg. Både källaren och förrådet är i betonghålsten. Nu skulle jag vilja ha en dörr (innerdörr) mellan förråd och TV-rummet i ursprungliga huset och därför måste ett hål typ 80x200 cm tas upp i den gamla bärande ytterväggen. Såvitt jag förstått ska det inte vara omöjligt men man måste växla av med en balk av något slag ovanför öppningen.
Ska man be en murare eller håltagare eller snickare att fixa detta eller måste man kalla in en konstruktör som ska räkna på det? jag tänker att om konstruktören tar några tusenlappar för att räkna ut exakt hur kraftig balk som behövs, så kan man väl lika gärna lägga några hundringar på att överdimensionera balken rejält istället?
Ska man be en murare eller håltagare eller snickare att fixa detta eller måste man kalla in en konstruktör som ska räkna på det? jag tänker att om konstruktören tar några tusenlappar för att räkna ut exakt hur kraftig balk som behövs, så kan man väl lika gärna lägga några hundringar på att överdimensionera balken rejält istället?
Jag har precis tagit upp ett hål i en bärande vägg i vårat hus.
Nu var vårat hål lite större än ditt, dvs det dubbla.
jag var tvungen att göra en bygganmälan till kommunen, och i denna anmälan så ville dom även ha en byggritning som visade hur man skulle fästa balken, vilken typ av balk man skulle använda och vilket material den bärande väggen var utav.
Så jag skickade ritningen fyllde i blanketten som dom ville och fick det godkänt utan någon byggingenjörs inverkan.
Den sektion på kommunen som tog hand om detta är själva byggingenjörer så dom kunde räkna ut att den balk jag skulle använda var fullt tillräcklig för mitt hål.
Använde en limträbalk 220x120 som mäter 160cm.
Balken vilar på 90x120 balkar från golv till tvärbalk.
så här blev det för mig som byggingenjören på kommunen godkänt.
Jag tänkte först använda en HEA160 balk, men han på kommunen rekommenderade denna balken istället.
före
efter:
Nu var vårat hål lite större än ditt, dvs det dubbla.
jag var tvungen att göra en bygganmälan till kommunen, och i denna anmälan så ville dom även ha en byggritning som visade hur man skulle fästa balken, vilken typ av balk man skulle använda och vilket material den bärande väggen var utav.
Så jag skickade ritningen fyllde i blanketten som dom ville och fick det godkänt utan någon byggingenjörs inverkan.
Den sektion på kommunen som tog hand om detta är själva byggingenjörer så dom kunde räkna ut att den balk jag skulle använda var fullt tillräcklig för mitt hål.
Använde en limträbalk 220x120 som mäter 160cm.
Balken vilar på 90x120 balkar från golv till tvärbalk.
så här blev det för mig som byggingenjören på kommunen godkänt.
Jag tänkte först använda en HEA160 balk, men han på kommunen rekommenderade denna balken istället.
före
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
efter:
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in