När jag köpte mitt barndomshem av mina föräldrar så ville mina föräldrars bank att mäklare skulle blandas in för alla papper.

Det var bara så , vi orkade inte bråkade så det blev så. Kostnaden är avdragsgill så det fixas till i deklarationen sen

• Gilla
damm och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Hemverket bör vara billigare än en vanlig mäklare.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Det var bara så , vi orkade inte bråkade så det blev så. Kostnaden är avdragsgill så det fixas till i deklarationen sen
Då får du tillbaka 22% av kostnaden, så det lönar sig nog att klara det utan mäklare med annan bank

Har mäklaren krävt 15k fast ni har köpare klar och inte behöver fotografering, visningar osv, utan bara hantera pappersjobb vid tillträde?

Nissens
nino nino skrev:
Morsan ska sälja ett hus hon har, inga lån
Värdering är gjord av LF mäklare
Har köpare som har fått lånelöfte.

Enl banken så måste det gå genom mäklare?
Det är 15.000:- som känns helt bortkastade

Kan det verkligen stämma?

Köparna har bott i huset i 10år så friskrivnings klausul kommer det att bli.
Ofta ställer köparens bank krav på att det skall gå via mäklare. Men varför vill hon inte ha ut så mycket som möjligt för huset?

Om mäklaren får sälja det på öppna marknaden så lär det bli mer pengar in.

Jag har sålt lgh privat utan mäklare med egenskrivna papper, vi gjorde som så att vi bokade möte på köparens bank(swedbank) med köparens bankman. Jag öppnade ett konto där för att det skulle gå smidigt till.
Detta var iofs 10ish år sedan

nino nino skrev:

Är banken LF?
För mig var det min bank (LF) som krävde mäklare för att jag skulle få köpa ett fritidshus av en bekant. Jag bytte bank och genomförde affären utan problem

D dartan skrev:
Är banken LF?
För mig var det min bank (LF) som krävde mäklare för att jag skulle få köpa ett fritidshus av en bekant. Jag bytte bank och genomförde affären utan problem
Nej Handelsbanken

Nissens Nissens skrev:
Ofta ställer köparens bank krav på att det skall gå via mäklare. Men varför vill hon inte ha ut så mycket som möjligt för huset?

Om mäklaren får sälja det på öppna marknaden så lär det bli mer pengar in.
Nja marknaden är rätt död här just nu tyvärr, hon är 70+ och orkar inte hålla på att krångla.
Tänkta köparna bor i huset idag, lägger man ut det och får bud på 100' under mäklarens gissning så blir det svårt att få det hon tänkt idag

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Jag har sålt lgh privat utan mäklare med egenskrivna papper, vi gjorde som så att vi bokade möte på köparens bank(swedbank) med köparens bankman. Jag öppnade ett konto där för att det skulle gå smidigt till.
Detta var iofs 10ish år sedan
Lgh är nåt helt annat än ett hus, lgh har jag köpt utan mäklare

Dennan4 Dennan4 skrev:
Har mäklaren krävt 15k fast ni har köpare klar och inte behöver fotografering, visningar osv, utan bara hantera pappersjobb vid tillträde?
Ja

nino nino skrev:

Jag skulle säga så här:

Det finns inga lagkrav på att man måste anlita en mäklare. Så man kan skicka in papperna till inskrivningsmyndigheten själv skulle jag säga.

Dock vill ofta banken ha att en mäklare är inblandad. Annars kan kanske den som köper fastigheten inte låna pengar till fastigheten.
Dessutom måste man väl själv byta in ett möte med bankerna osv ...

nino nino skrev:

15000 kr var billigt vi tar numera minst 20 000 kr sjukt mycket papper banken vill ha med objektsbeskrivningar kontrakt med bilagor, sen allt ansvar nu för tiden med att var enda kontroll ska dokumenteras mm.

• Gilla
dw82
  • Laddar…
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
15000 kr var billigt vi tar numera minst 20 000 kr sjukt mycket papper banken vill ha med objektsbeskrivningar kontrakt med bilagor, sen allt ansvar nu för tiden med att var enda kontroll ska dokumenteras mm.
Det är ju ett rent köp, utan villkor med friskrivning, ingen energibesiktning behövs osv

Hur många timmar tar det tror du?

nino nino skrev:

Byt bank!

Jag sålde mitt hus för två år sedan, jag gjorde själv ett köpekontrakt med friskrivningsklausul. Sparbanken tog 800 kr i avgift för att registrera köpet hos Lantmäteriet. Köparen var redan kund i Sparbanken men jag är eller var inte kund i Sparbanken.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.