11 837 läst · 50 svar
12k läst
50 svar
Måste man anlita mäklare?
När jag köpte mitt barndomshem av mina föräldrar så ville mina föräldrars bank att mäklare skulle blandas in för alla papper.
Det var bara så , vi orkade inte bråkade så det blev så. Kostnaden är avdragsgill så det fixas till i deklarationen sen
Det var bara så , vi orkade inte bråkade så det blev så. Kostnaden är avdragsgill så det fixas till i deklarationen sen
Ofta ställer köparens bank krav på att det skall gå via mäklare. Men varför vill hon inte ha ut så mycket som möjligt för huset?nino skrev:
Om mäklaren får sälja det på öppna marknaden så lär det bli mer pengar in.
Jag har sålt lgh privat utan mäklare med egenskrivna papper, vi gjorde som så att vi bokade möte på köparens bank(swedbank) med köparens bankman. Jag öppnade ett konto där för att det skulle gå smidigt till.
Detta var iofs 10ish år sedan
Detta var iofs 10ish år sedan
Är banken LF?nino skrev:
För mig var det min bank (LF) som krävde mäklare för att jag skulle få köpa ett fritidshus av en bekant. Jag bytte bank och genomförde affären utan problem
Nja marknaden är rätt död här just nu tyvärr, hon är 70+ och orkar inte hålla på att krångla.Nissens skrev:
Tänkta köparna bor i huset idag, lägger man ut det och får bud på 100' under mäklarens gissning så blir det svårt att få det hon tänkt idag
Lgh är nåt helt annat än ett hus, lgh har jag köpt utan mäklareLuddis_1 skrev:
Jag skulle säga så här:nino skrev:
Det finns inga lagkrav på att man måste anlita en mäklare. Så man kan skicka in papperna till inskrivningsmyndigheten själv skulle jag säga.
Dock vill ofta banken ha att en mäklare är inblandad. Annars kan kanske den som köper fastigheten inte låna pengar till fastigheten.
Dessutom måste man väl själv byta in ett möte med bankerna osv ...
15000 kr var billigt vi tar numera minst 20 000 kr sjukt mycket papper banken vill ha med objektsbeskrivningar kontrakt med bilagor, sen allt ansvar nu för tiden med att var enda kontroll ska dokumenteras mm.nino skrev:
Det är ju ett rent köp, utan villkor med friskrivning, ingen energibesiktning behövs osvJacob Lund skrev:
Hur många timmar tar det tror du?
Husägare
· Ronneby
· 59 inlägg
Byt bank!nino skrev:
Jag sålde mitt hus för två år sedan, jag gjorde själv ett köpekontrakt med friskrivningsklausul. Sparbanken tog 800 kr i avgift för att registrera köpet hos Lantmäteriet. Köparen var redan kund i Sparbanken men jag är eller var inte kund i Sparbanken.